Efter att ha arbetat i det tysta är elbilsprojektet Uniti i Lund på väg ut i rampljuset. I december ska projektgruppens idé på en tvåsitsig elbil visas upp på FN:s klimatkonferens i Paris.
Med en kaross delvis byggd av fibrer från lin och ett batteripaket som troligtvis kommer baseras på amerikanska elbilstillverkaren Teslas patent ska Unitis elbil väga runt 400 kilo. Istället för ratt och pedaler har den ett futuristiskt styre med tvåhandsfattning, där samtliga reglage sitter.
– Toppfarten blir runt 100 kilometer i timmen, så det här är främst en bil man kör med i staden, säger projektledaren Lewis Horne till Rapidus.
Han arbetar som chef för social innovation på LU Open, som hittills huserat projektet. Under hösten ska verksamheten knoppas av i ett aktiebolag med uppbackning av LU Innovation System.
– Till våren kommer vi troligen behöva ta in finansiering. Målet är att ha en rullande prototyp under första halvåret 2016, säger Lewis Horne.
Kärntruppen i projektet består av sju personer, varav ett flertal fortfarande är studenter vid Lunds universitet.
Erik Olausson