fredag 22 november 2024

inloggad som

Svenskar medfinansierar dansk rymdraket

Ett av de mest kända gräsrotsfinansierade projekten i Öresundsregionen avslutar i dagarna en finansieringsrunda. Målet är att täcka kostnaderna för att skjuta upp en fem meter lång rymdraket.

Bakom uppskjutningen står 50 ingenjörer och andra tekniker i Copenhagen Suborbitals, vilka är amatörer inom rymdforskningen men trots detta lyckats säkra 15.000 dollar från olika företag och privata donatorer i Danmark, Sverige och 28 andra länder. Kommersiella intäkter från exempelvis rundvisningar och föredrag om raketen väntas tillkomma.

Danmarks första astronaut Andreas Mogensen skjuts troligtvis upp i rymden på onsdag, från Kazakstan av den Europeiska rymdorganisationen ESA, och Copenhagen Suborbitals vill inte vara sämre. Målet är att skicka upp en egen astronaut. Frågan är varför.

– Varför inte? svarar sponsorchefen Christian Møller Nielsen till Rapidus och fortsätter:

– Det handlar också om att uppfylla en barndomsdröm, och vi bygger allt själva genom frivilligt arbete. Ett annat perspektiv är att kunna skicka upp satelliter som det kan finnas kommersiella möjligheter i på längre sikt.

nexoCopenhagen Suborbitals grundades 2008 som det enda privata rymdprogrammet i världen. Teamet har skickat flera raketer till rymden och har testat två rymdkapslar. Deras nästa raket, Nexø I, är 300 millimeter i diameter, 5,5 meter hög och har en vikt på endast 190 kilo. Vid uppskjutningen ute i Östersjön skall den testa teknik till den kommande och långt mycket större bemannade Spica-raketen.

Keld Broksø

Klik her for att se dansk version af artikeln.

Ett av de mest kända gräsrotsfinansierade projekten i Öresundsregionen avslutar i dagarna en finansieringsrunda. Målet är att täcka kostnaderna för […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.

  • ”Det är dags att satsa”

    Malmöbaserade Haki Safety som tillverkar byggnadsställningar har lämnat sparbetingen bakom sig. Med ett förvärv för 100 Mkr markerar vd Sverker Lindberg att det är dags att satsa.

  • Thule gör miljardförvärv

    Fritidsprylföretaget Thule i Malmö köper australiensiska Quad Lock som tillverkar mobiltelefonhållare för cyklar och motorcyklar. – Nu tar vi Thule till nästa nivå, säger vd Mattias Ankarberg.

  • Lättnadsrally i Thule

    Börsbolagens rapporter för årets tredje kvartal fortsätter att strömma in. Bland dagens rapporter finns Haki Safety, Swedencare, Lime Technologies och Thule som fick aktiemarknaden att pusta ut.

  • Thule flyttar huvudkontoret

    Thule Groups huvudkontor lämnar de nuvarande lokalerna vid Mobilia i Malmö. Nästa sommar går flyttlasset.

  • Bära eller brista för OXE Marine

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm lanserar ett omfattande rekapitaliseringspaket på totalt 320 miljoner kronor. Men det är inte i hamn och om det spricker är en konkurs sannolik. Se här vad det hänger på.

  • Drömsiffror i Tepe

    En omsättning på nästan 1,3 miljarder, bruttomarginal 75 procent, rörelsemarginal på nästan 40 procent. Dessa siffror låter som en dröm för de flesta företagare. För Tepe Munhygienprodukter i Malmö, med vd Hanna Hageberg Hammar, är de ett faktum.

  • Gasporox- en startup som blev lönsam

    Gasporox är bolaget som startade med en uppfinning på Lunds Universtitet. Efter åtta förlustår på börsen ser det ut som att vd Märta Lewander Xu skapat ett lönsamt företag.

  • OXE Marine i finansknipa

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm upprättar kontrollbalansräkning. Trots en ökande försäljning har bolaget långt kvar till positivt kassaflöde.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.