fredag 22 november 2024

inloggad som

Crowdfunding i Sverige, Danmark og 28 andre lande får ny raket op

Et af de førende crowdfunding-projekter her i regionen har netop afsluttet fundingen, som kulminerer de nærmeste uger, formentlig anden weekend i september, med opsendelsen af en over fem meter lang raket. Bag opsendelsen står 50 ingeniører og andre teknikere i Copenhagen Suborbitals, som nok er amatører i rumforskningen, men har opnået at få 15.000 dollars fra firmaer og private donorer i Danmark, Sverige og 28 andre lande – foruden alt materiel og indtægtsdækket virksomhed som foredrag og rundvisninger til et endnu ikke opgjort beløb.

Mens den første danske astronaut, Andreas Mogensen, skydes op fra Kasakhstan formentlig onsdag via Det europæiske Rumagentur, ESA, så er Copenhagen Suborbitals eget største mål også at sende en astronaut ud i rummet. Spørgsmålet er ”hvorfor?”

– Hvorfor ikke? svarer sponsorchef m.m. Christian Møller Nielsen.

– Det handler også om en barndomsdrøm, og vi bygger alt op selv via frivilligt arbejde. Et af perspektiverne er også at kunne sende satellitter op. De fylder ikke nødvendigvis ret meget i dag, og der kan der være kommercielle muligheder i satellitter på sigt, beretter Christian Møller Nielsen.

Copenhagen Suborbitals blev stiftet i 2008 som det eneste, private rumprogram. Teamet har sendt adskillige raketter til vejrs, og har testet to rumkapsler. Deres kommende raket, Nexø I, er 300 mm i diameter, 5.5 meter høj og med en vægt på godt 190 kilo. Ved affyringen ude i Østersøen skal den teste teknologi til den langt større Spica-raket.

Keld Broksø

Et af de førende crowdfunding-projekter her i regionen har netop afsluttet fundingen, som kulminerer de nærmeste uger, formentlig anden weekend […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.

  • ”Det är dags att satsa”

    Malmöbaserade Haki Safety som tillverkar byggnadsställningar har lämnat sparbetingen bakom sig. Med ett förvärv för 100 Mkr markerar vd Sverker Lindberg att det är dags att satsa.

  • Thule gör miljardförvärv

    Fritidsprylföretaget Thule i Malmö köper australiensiska Quad Lock som tillverkar mobiltelefonhållare för cyklar och motorcyklar. – Nu tar vi Thule till nästa nivå, säger vd Mattias Ankarberg.

  • Lättnadsrally i Thule

    Börsbolagens rapporter för årets tredje kvartal fortsätter att strömma in. Bland dagens rapporter finns Haki Safety, Swedencare, Lime Technologies och Thule som fick aktiemarknaden att pusta ut.

  • Thule flyttar huvudkontoret

    Thule Groups huvudkontor lämnar de nuvarande lokalerna vid Mobilia i Malmö. Nästa sommar går flyttlasset.

  • Bära eller brista för OXE Marine

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm lanserar ett omfattande rekapitaliseringspaket på totalt 320 miljoner kronor. Men det är inte i hamn och om det spricker är en konkurs sannolik. Se här vad det hänger på.

  • Drömsiffror i Tepe

    En omsättning på nästan 1,3 miljarder, bruttomarginal 75 procent, rörelsemarginal på nästan 40 procent. Dessa siffror låter som en dröm för de flesta företagare. För Tepe Munhygienprodukter i Malmö, med vd Hanna Hageberg Hammar, är de ett faktum.

  • Gasporox- en startup som blev lönsam

    Gasporox är bolaget som startade med en uppfinning på Lunds Universtitet. Efter åtta förlustår på börsen ser det ut som att vd Märta Lewander Xu skapat ett lönsamt företag.

  • OXE Marine i finansknipa

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm upprättar kontrollbalansräkning. Trots en ökande försäljning har bolaget långt kvar till positivt kassaflöde.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.