måndag 15 december 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Godisjätten rusar mot miljarden

|  
|  

I över tre decennier har Leif Hultén byggt sitt konfektyrimperium och miljardomsättningen närmar sig med stormsteg. Rapidus har besökt godiskungen Hultén Försäljning i Kristianstad.

I vår artikelserie Vinstmaskinerna sätter vi fokus på skånska onoterade vinstbolag. I dag uppmärksammar vi Hultén Försäljning.

År 1993 började Leif Hultén sälja godis i källaren på området Egna Hem i Kristianstad. Drygt tre decennier senare omsätter familjeföretaget över 800 miljoner kronor, och säljer 11 000 ton godis per år.

Leif Hultén

Hultén Försäljning ligger i ett klassiskt svenskt industriområde, 20 minuters promenad från centrala Kristianstad. Bolaget huserar i en 22 000 kvadratmeter stor fastighet som köptes av plasttillverkaren Nolato 2010, och det är härifrån merparten av 11 000 ton inköpt godis distribueras vidare.

– Vi har växt ur kostymen och hyr även ett externt lager, säger Leif Hultén när han visar runt i lokalerna som bland annat inrymmer lager, distributionscentral, konferensrum, gym och en pastellglad godisbutik som öppnade för knappt två år sedan.

Butiken är utvecklad av dottern Jessica Hultén, som bland annat ansvarar för design och marknadsföring i företaget. Men fler butiker är inte aktuellt.

– Vi ska inte konkurrera med våra kunder. Det här är ett levande showroom, vårt skyltfönster för våra produkter där vi får reaktioner direkt från konsumenterna.

Konkurrens om butikshyllorna

Bland företagets kunder i Sverige finns bland annat Ica, Rusta, Dollarstore, ÖoB, Gekås, Axfood, Lidl, Coop, Hemmakväll och City Gross. Nyligen kom Hultén Försäljning in med en adventskalender på Ikea i Sverige och en annan ny kund är den danska butikskedjan Normal.

Den stora konkurrenten om utrymmet i butikernas godishyllor är Cloetta-ägda Candy King.

– När vi kommer in på stora utländska kedjor innebär det möjligheten för oss att nå flera marknader, säger Leif Hultén.

Hultén Försäljning har ingen egen godisproduktion. Istället köps godiset in från producenter, både i Sverige och runtom i Europa. Det mesta mellanlandar på lagret i Kristianstad för att sedan skickas vidare till dagligvaruhandeln.

– Godiset kan även skickas direkt till olika lager runtom i landet och vi arbetar även med externa samarbetspartner i Litauen som packar godiset i specialförpackningar.

Egna förpackningar en framgångsfaktor

I Sverige är det lösviktsgodiskonceptet företaget arbetar med. Utomlands är det företagets egenutvecklade specialförpackningar som säljer stort.

– Vi kan inte bara importera godis från en europeisk fabrik för att sedan exportera ut samma igen. Det är inte logiskt. Vår idé är att omförpacka godiset och sälja det i egna, unika förpackningar, vilket har blivit en stor framgång för oss. En dödskalle fylld med godis till halloween är vår största exportsuccé.

Just egenutvecklade förpackningar är något som Hultén Försäljning satsar mycket på, då det är ett värdefullt sätt att sticka ut på.

– Dödskallen exporteras till 28 länder och vi vill vara ledande inom säsong med många unika förpackningar. Överlägset viktigast är halloween och jul som står för 35-40 procent av försäljningen. Det är betydligt större värden under vintersäsongen, med dyrare artiklar som exempelvis julkalendrar och chokladaskar.

Trots ökade råvarupriser och slagiga inköpspriser uppskattar Leif Hultén att årets omsättning landar på 830-840 miljoner kronor med bibehållen vinstmarginal. Av dessa kommer 200 Mkr från försäljning till utlandet. För bara några år sedan passerades halvmiljarden och förra året var omsättningen 782 miljoner kronor. Vinsten landade under fjolåret på 46,5 Mkr.

– Fjolåret var vårt bästa någonsin och nu går vi mot ett nytt rekordår. Det var stora milstolpar att passera en kvarts miljard och sedan en halv miljard i omsättning, så det är klart att vi inom företaget pratar om miljardgränsen, säger Leif Hultén.

Martin Linderoth

I över tre decennier har Leif Hultén byggt sitt konfektyrimperium och miljardomsättningen närmar sig med stormsteg. Rapidus har besökt godiskungen Hultén Försäljning i Kristianstad.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Suturion får CE-märkning

    Efter att ha inlett i Australien, Mellanöstern och USA är den kirurgiska symaskinen från Lund redo att göra entré också i Europa. — 2026 och framåt handlar bara om försäljning, säger vd Paan Hermansson.

  • Xinnate gasar med nytt kapital

    Xinnate fortsätter att skörda framgångar bland investerare och säkrar 38,5 miljoner kronor i en nyemission. Pengarna ska gå till bolagets utökade fas 2/3 studie. 


  • Skånsk miljardnotering på börsen

    Det Rapidus kunde berätta redan i mars är nu bekräftat – Malmöbaserade Wesports noteras på Nasdaq First North Premier redan före årskiftet och fyller samtidigt på kassan till en värdering som mer än fördubblats på ett halvår.

  • Rivstartar med storstädning

    ”Jag tittar inte på aktiekursen”. Det säger Kjell Groups nya vd Sandra Gadd i samband med sin första kvartalsrapport där hon rivstartar med en brutal nedskrivning som fick en redan nedtryckt aktie att falla ännu mer.

  • Pälsklingar för miljarder

    Malmöbolaget Swedencare har i det tysta hakat på rätt trend – husdjursmarknaden. Vd Håkan Lagerberg vet varför människor lägger allt mer pengar på sina fyrfota vänner.

  • Vägen från kris till tillväxt

    E-handelsjätten BHG Group visar tillväxt igen efter tio kvartal av fall. Rapidus har träffat vd Gustaf Öhrn som berättar hur han styrt bolaget genom ett omfattande stålbad – och hur koncernen nu ska växla upp.

  • Enorama tvingas fylla på kassa igen

    First North-bolaget Enorama Pharmas kassa sinar ännu en gång. Nyemissionen tidigare i år blev inte fulltecknad och för andra gången på kort tid tvingas bolaget fylla på. Så mycket får bolaget in den här gången och så ska pengarna användas.

  • Tandborstfamiljens sportföretag växer

    Förra året passerade Tepe-Joel Eklunds USWE Sports hundramiljonersvallen och i år ökar försäljningen ytterligare. Däremot dubblar ryggsäcksbolaget förlusten jämfört med föregående räkenskapsår. Trots det jublar marknaden.

  • Aktien stiger när huvudägaren dumpar

    Kjell & Companys mångårige storägare FSN Capital lämnar prylkedjan genom att sälja hela sitt innehav. Och det blev direkt huggsexa om aktierna som såldes med rabatt. Bland köparna finns Siba-familjen och en av Spotify-grundarna.

  • Bergendahls – från retail till family office

    För snart ett år sedan kom nyheten att Bergendahls säljer kronjuvelen Citygross till livsmedelsjätten Axfood. Totalt har Bergendahls fått 4 miljarder kronor i superaffären. Vd Lars Ljungälv berättar för Rapidus hur pengarna används.

  • Gullberg & Jansson vill simma fortare

    Helsingborgsbaserade Gullberg & Jansson kämpar motströms med kapitalvaror för privatpersoner, såsom swimmingpooler. Koncernchefen Peter Bäck tar sig an 2025 på dubbla vd-stolar och en ny namnkunnig storägare kommer in.

  • Swedencare förvärvar för halv miljard

    Malmöbolaget Swedencare, som säljer hälsoprodukter för husdjur, köper ett brittiskt bolag för upp till mer än en halv miljard kronor. Vd Håkan Lagerberg siktar på både nytt produktsortiment och nya marknader.