I över tre decennier har Leif Hultén byggt sitt konfektyrimperium och miljardomsättningen närmar sig med stormsteg. Rapidus har besökt godiskungen Hultén Försäljning i Kristianstad.
I vår artikelserie Vinstmaskinerna sätter vi fokus på skånska onoterade vinstbolag. I dag uppmärksammar vi Hultén Försäljning.
År 1993 började Leif Hultén sälja godis i källaren på området Egna Hem i Kristianstad. Drygt tre decennier senare omsätter familjeföretaget över 800 miljoner kronor, och säljer 11 000 ton godis per år.

Hultén Försäljning ligger i ett klassiskt svenskt industriområde, 20 minuters promenad från centrala Kristianstad. Bolaget huserar i en 22 000 kvadratmeter stor fastighet som köptes av plasttillverkaren Nolato 2010, och det är härifrån merparten av 11 000 ton inköpt godis distribueras vidare.
– Vi har växt ur kostymen och hyr även ett externt lager, säger Leif Hultén när han visar runt i lokalerna som bland annat inrymmer lager, distributionscentral, konferensrum, gym och en pastellglad godisbutik som öppnade för knappt två år sedan.
Butiken är utvecklad av dottern Jessica Hultén, som bland annat ansvarar för design och marknadsföring i företaget. Men fler butiker är inte aktuellt.

– Vi ska inte konkurrera med våra kunder. Det här är ett levande showroom, vårt skyltfönster för våra produkter där vi får reaktioner direkt från konsumenterna.
Konkurrens om butikshyllorna
Bland företagets kunder i Sverige finns bland annat Ica, Rusta, Dollarstore, ÖoB, Gekås, Axfood, Lidl, Coop, Hemmakväll och City Gross. Nyligen kom Hultén Försäljning in med en adventskalender på Ikea i Sverige och en annan ny kund är den danska butikskedjan Normal.
Den stora konkurrenten om utrymmet i butikernas godishyllor är Cloetta-ägda Candy King.
– När vi kommer in på stora utländska kedjor innebär det möjligheten för oss att nå flera marknader, säger Leif Hultén.
Hultén Försäljning har ingen egen godisproduktion. Istället köps godiset in från producenter, både i Sverige och runtom i Europa. Det mesta mellanlandar på lagret i Kristianstad för att sedan skickas vidare till dagligvaruhandeln.
– Godiset kan även skickas direkt till olika lager runtom i landet och vi arbetar även med externa samarbetspartner i Litauen som packar godiset i specialförpackningar.
Egna förpackningar en framgångsfaktor
I Sverige är det lösviktsgodiskonceptet företaget arbetar med. Utomlands är det företagets egenutvecklade specialförpackningar som säljer stort.
– Vi kan inte bara importera godis från en europeisk fabrik för att sedan exportera ut samma igen. Det är inte logiskt. Vår idé är att omförpacka godiset och sälja det i egna, unika förpackningar, vilket har blivit en stor framgång för oss. En dödskalle fylld med godis till halloween är vår största exportsuccé.
Just egenutvecklade förpackningar är något som Hultén Försäljning satsar mycket på, då det är ett värdefullt sätt att sticka ut på.
– Dödskallen exporteras till 28 länder och vi vill vara ledande inom säsong med många unika förpackningar. Överlägset viktigast är halloween och jul som står för 35-40 procent av försäljningen. Det är betydligt större värden under vintersäsongen, med dyrare artiklar som exempelvis julkalendrar och chokladaskar.

Trots ökade råvarupriser och slagiga inköpspriser uppskattar Leif Hultén att årets omsättning landar på 830-840 miljoner kronor med bibehållen vinstmarginal. Av dessa kommer 200 Mkr från försäljning till utlandet. För bara några år sedan passerades halvmiljarden och förra året var omsättningen 782 miljoner kronor. Vinsten landade under fjolåret på 46,5 Mkr.
– Fjolåret var vårt bästa någonsin och nu går vi mot ett nytt rekordår. Det var stora milstolpar att passera en kvarts miljard och sedan en halv miljard i omsättning, så det är klart att vi inom företaget pratar om miljardgränsen, säger Leif Hultén.
Martin Linderoth












































