Saveggy är tillbaka i Lejonkulan efter sin stora pilotlansering där företaget fick smaka på hur snabbt negativ press kan sprida sig.

Rapidus skrev nyligen om Saveggys första lansering i industriell skala. I samarbete med Ica och Odlarna skulle upp till 100 ton gurkor sprayas med Lundabolagets växtbaserade skyddshölje.
Lanseringen gick enligt bolaget bra men det blev ändå en del negativa tidningsrubriker. Ett inslag i P4 Jönköping om en butik i Nässjö, där gurklanseringen misslyckats på grund av negativa kommentarer i sociala medier, fick spridning i kvällstidningar och andra riksmedier med kraftfulla rubriker som ”kunderna skrämda”.
– Rubrikerna var verkligen på temat ”Det här floppade”. Det blev man både ledsen och arg för, den här klickhungern hos nyhetssajterna, säger Saveggys ordförande Martin Alexandersson.
Magasinet Filter kallade mediernas behandling av Saveggy för ”gurk-gate” i sin podd Döda Vinkeln. Men förra gången Saveggy var med i Lejonkulan förutsåg grundaren Arash Fayyazi att något sådant kunde hända.
– Det är tyvärr väldigt enkelt att dra slutsatser om man inte vill sätta sig in i detaljer, säger han.
Vad mer hade han rätt om? Var misstog han sig? Och hur ser framtiden ut för Saveggy?
Lyssna när Arash Fayyazi träffar Jan Dahlqvist igen, denna gång i sällskap av Martin Alexandersson. Och glöm inte att följa Lejonkulan på






































