Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.
När Ifrågasätt Media tidigare i år öppnade en mindre investeringsrunda med målet inställt på att nå lönsamhet möttes de av ett större intresse än väntat. Resultatet blev 4 miljoner kronor i nytt kapital.
— Vi fick öka upp det faktiskt, det var jätteroligt att det var ett större intresse än vad vi räknade med. Det är både befintliga ägare och två nya investerare som gått med, berättar vd och grundare Gustav Hjärne.

Bolaget grundades 2015 och har kunder i Norden, Centraleuropa och USA. Med fortsatt fokus på internationell tillväxt har bolaget i den senaste emissionsrundan fått in en namnkunnig investerare som ska kunna bidra med sin erfarenhet på området, nämligen Johan Billgren, medgrundare till marknadsföringsbolaget Inriver som han tjänat bra med pengar på. Han föreslås också ta en plats i styrelsen vid nästa stämma.
— Han har en bakgrund från att skala bolag och har en väldigt stor teknisk insyn i att skala upp organisationen runtomkring och få den att växa. Det är den kompetensen som ligger lämpligt för bolaget när vi ska vrida upp alla rattar på försäljning och internationalisering.
Femown-grundarna går in
Förutom Johan Billgren är den andra nya investeraren en gruppering från det kvinnliga investerarnätverket Femown. I grupperingen ingår bland andra de båda Femown-grundarna Eleni Cronström och Jeanette Andersson.
Ifrågasätt Media erbjuder en mjukvarulösning för liverapportering med kommentarsfunktioner. Bolagets tjänst ska öka säkerheten genom att identifiera dem som deltar i chatten, vilket ska minska näthat. Kunderna är inte bara mediehus, utan har även blivit en vanlig tjänst att använda bland såväl börsbolag som kommuner.
Omsättningen har ökat stadigt de senaste åren, från strax över 4 miljoner kronor år 2020 till strax över 8 miljoner år 2023. Förra året ökade omsättningen ytterligare, men bolaget kan ännu inte avslöja några exakta siffror.
Nästa milstolpe för bolaget är lönsamhet, där förhoppningen från bolagets sida var att kunna visa en svart sista rad redan i sommar.
— Vi är inte riktigt där, men vi närmar oss. När vi går ut året är tanken att vi ska rulla på svarta siffror. Det här är en bra möjlighet för oss nu, samtidigt som vill öka vår försäljning.
Julia Fryklund