Den svenska superbilstillverkaren Koenigsegg stuvar om i bolagstoppen och det Ängelholmsbaserade bolaget går från privat till publikt. Samtidigt ska de drygt 800 anställda få chansen att bli delägare genom personaloptioner.
Det är Halldora von Koenigsegg som berättar om planerna i en intervju med nyhetssajten Breakit som hittat dokument som nyligen skickats till Bolagsverket. Där ansöker Koenigsegg Automotive AB om att byta bolagskategori – från privat till publikt. Initialt beror det på att de drygt 800 anställda ska få en chans att bli delägare.

“Vi har bestämt oss för att skapa ett program där vi erbjuder alla på företaget att köpa teckningsoptioner. Därför måste vi gå från privat till publikt. Programmet kommer att lanseras nu under våren”, säger Halldora von Koenigsegg till Breakit.
Majoriteten av Koenigseggs anställda finns i Ängelholm, med undantag för ett antal hundra som jobbar på bolagets kolfiberanläggning i Barcelona. Incitamentsprogrammet riktar sig till samtliga medarbetare.
“Då kan alla få skin in the game. Det är jätteroligt att de anställda får möjlighet att bli delägare. Det kommer att ske på lite olika nivåer men alla kommer att få möjligheten”.
Byter ordförande
Halldora von Koenigsegg är i dag operativ chef på sportbilstillverkaren. I och med förändringen blir hon även styrelseordförande. Det är hennes make Christian von Koenigsegg som har haft den rollen, men i ett publikt bolag får vd och styrelseordförande inte vara samma person.
Halldora von Koenigsegg säger vidare att optionsprogrammet är det primära syftet med att bli publikt. Samtidigt medger hon att börsen kan vara ett alternativ längre fram. Det ligger i sakens natur att de aktier som personaloptionerna ger måste få någon typ av likviditet.
“Om allting känns rätt om ett par år eller så, så kanske de möjligheterna finns. Men inte just nu”.
Värdering 10 miljarder
En aktiemäklare som Breakit varit i kontakt med nämnder en bolagsvärdering på 10 miljarder kronor.
2023 omsatte Koenigsegg Automotive AB 751 miljoner kronor, rörelseresultatet landade då på minus 180 Mkr. Hela koncernen, Spirit of Performance AB, som bland annat inkluderar dotterbolaget i Barcelona omsatte 636 Mkr med ett rörelseresultat på minus 310 Mkr.
Koenigsegg säljer i dagsläget tre bilmodeller, Jesko, CC850 och Gemera. Prislappen ligger ofta på över 20 miljoner kronor per bil.
Rapidus har sökt Halldora och Christian von Koenigsegg för en kommentar.
Martin Linderoth