onsdag 10 december 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Malmöstudio får flygande start

|  
|  

Den nystartade spelstudion Dead Astronauts har fått en flygande start med drygt 40 miljoner kronor på fickan. Studion ska utveckla ett äventyrsspel som ska locka en bred publik.

Dead Astronauts grundades i Malmö 2024 av Erik Morin, Tobias Nyman, Robert Moschos och Thomas Tedemalm, samtliga med ett förflutet inom spelindustrin.

För att kunna utveckla sitt första spel har studion just genomfört en första kapitalanskaffningsrunda, där kassan fylldes på med 4 miljoner euro.

Från vänster: Erik Morin, Thomas Tedemalm, Robert Moschos, Tobias Nyman

— Alla pengarna går till utveckling, det vill säga att anställa spelutvecklare. Och sedan är vi inställda på att vi själva ska lansera spelet, säger Erik Morin, vd för Dead Astronauts.

Rundan leddes av den delvis Malmöbaserade spelfonden Behold Ventures, som fick sällskap av Lifelike Capital, 1Up Ventures och Acequia Capital. Dessutom deltog en rad spelveteraner som änglainvesterare.

— Alla våra investerare bidrar på olika sätt. De kan spel, det var väldigt viktigt för oss. Pengar är inte bara pengar, investerare ska också bidra med något i den här processen, säger Erik Morin.

Nu ska studion byggas upp för att kunna utveckla det första spelet. De fyra grundarna har redan fått sällskap av två spelutvecklare, men till sommaren ska teamet ha vuxit till 12 stycken.

Spelet som studion ska utveckla är ett äventyrsspel där stor vikt kommer att läggas på att utveckla spelvärlden, som ska vara ”nordisk vildmark”. Handlingen i spelet, där spelaren behöver lösa utmaningar och mysterier, kan möjligtvis locka en bredare krets än den mest inbitne gamern. Det är delvis en affärsstrategi.

Bred målgrupp för ett stort spel

—Man kan inte göra spel för alla, för då gör man inte spel för någon. Men det är väl klart att det här är ju en ekonomisk verksamhet och vi vänder oss till många spelare. Vi vill bygga en framgångsrik studio med framgångsrika spel, säger Erik Morin.

— Vi har lagt mycket tid på att det både nu och i framtiden ska finnas ett intresse för det här spelet.

Pengarna ska räcka för att kunna ge ut en så kallad ”early access”, en utvecklingsmodell som gör att spel kan spelas under utvecklingen mot en fullständig lansering. En första tidplan är att spelet ska lanseras år 2027.

Julia Fryklund

Den nystartade spelstudion Dead Astronauts har fått en flygande start med drygt 40 miljoner kronor på fickan. Studion ska utveckla ett äventyrsspel som ska locka en bred publik.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår


  • EU får spelbolagen att se rött 

    En debatt rasar om spelindustrins viktigaste inkomstkälla: köp inuti spelen. En omtolkning av riktlinjer riskerar att sätta krokben för industrins framtida tillväxt, anser branschen.

  • Game Habitat flyttar in på Minc

    Lokalerna vid Södertull blev för dyra för Game Habitat efter medlemsbortfall. Nu blir spelutvecklingshubben inneboende och flyttar i vår in till startuphuset Minc.

  • Svag ljusning i spelbranschen

    Det är oroliga tider för spelutvecklare. Men när årets spelutvecklarindex nu släpps är spelhubben Game Habitat ändå optimistisk. Omsättning och resultat i de skånska spelbolagen ökade förra året.

  • Ljus i gamingtunneln

    Det är dystra tider för många spelutvecklare, inte minst de stora. Men i myllan med mindre indiestudior i Malmös gömmer sig ofta guldkorn. Här är bolagen att hålla koll på i vinter.

  • Fler uppsägningar i Malmös spelvärld

    Pandiemibaksmällan fortsätter att skörda offer i spelbranschen. Den Egmont-ägda spelutvecklaren Avalanche Studios stänger sitt tredje kontor sedan i fjol och uppsägningar väntar både i Malmö och Stockholm.

  • Oviss framtid för Massive

    Den franska dataspelskoncernen Ubisoft går kräftgång och har börjat sälja delar av verksamheten. Med det är ännu oklart vad det betyder för Massive i Malmö, vars senaste två spel fick svala mottaganden på marknaden.

  • Nya spelutvecklare i hamn

    Nu är det klart vilka spelutvecklingsföretag som kommer att delta i Haven, startprogrammet som körs av Game Habitat och Minc.

  • Nytt intag till Malmös spel-accelerator

    Det blir en andra omgång av Haven, startup-programmet för spelbranschen. Nu är ansökan öppen för nybildade spelutvecklare.

  • Några tröstande ord till spelbolagen

    Investerarna har inte försvunnit – de investerar bara mindre. Det var ett av budskapen till spelutvecklarna från investerarpanelen vid Nordic Games i Malmö.

  • Nytt spel från ensamvargen

    Victor Ågren gjorde succé 2019 med spelet My Friend Pedro som han utvecklat helt ensam. Nu uppges Malmö-utvecklaren vara på gång med ett nytt spel.