Den nystartade spelstudion Dead Astronauts har fått en flygande start med drygt 40 miljoner kronor på fickan. Studion ska utveckla ett äventyrsspel som ska locka en bred publik.
Dead Astronauts grundades i Malmö 2024 av Erik Morin, Tobias Nyman, Robert Moschos och Thomas Tedemalm, samtliga med ett förflutet inom spelindustrin.
För att kunna utveckla sitt första spel har studion just genomfört en första kapitalanskaffningsrunda, där kassan fylldes på med 4 miljoner euro.

— Alla pengarna går till utveckling, det vill säga att anställa spelutvecklare. Och sedan är vi inställda på att vi själva ska lansera spelet, säger Erik Morin, vd för Dead Astronauts.
Rundan leddes av den delvis Malmöbaserade spelfonden Behold Ventures, som fick sällskap av Lifelike Capital, 1Up Ventures och Acequia Capital. Dessutom deltog en rad spelveteraner som änglainvesterare.
— Alla våra investerare bidrar på olika sätt. De kan spel, det var väldigt viktigt för oss. Pengar är inte bara pengar, investerare ska också bidra med något i den här processen, säger Erik Morin.
Nu ska studion byggas upp för att kunna utveckla det första spelet. De fyra grundarna har redan fått sällskap av två spelutvecklare, men till sommaren ska teamet ha vuxit till 12 stycken.
Spelet som studion ska utveckla är ett äventyrsspel där stor vikt kommer att läggas på att utveckla spelvärlden, som ska vara ”nordisk vildmark”. Handlingen i spelet, där spelaren behöver lösa utmaningar och mysterier, kan möjligtvis locka en bredare krets än den mest inbitne gamern. Det är delvis en affärsstrategi.
Bred målgrupp för ett stort spel
—Man kan inte göra spel för alla, för då gör man inte spel för någon. Men det är väl klart att det här är ju en ekonomisk verksamhet och vi vänder oss till många spelare. Vi vill bygga en framgångsrik studio med framgångsrika spel, säger Erik Morin.
— Vi har lagt mycket tid på att det både nu och i framtiden ska finnas ett intresse för det här spelet.
Pengarna ska räcka för att kunna ge ut en så kallad ”early access”, en utvecklingsmodell som gör att spel kan spelas under utvecklingen mot en fullständig lansering. En första tidplan är att spelet ska lanseras år 2027.
Julia Fryklund