torsdag 30 januari 2025

inloggad som

Move by Bike tvingas till rekonstruktion

|  
|  

Det noterade Malmöbolaget Move by Bike ansöker om rekonstruktion. Beskedet kommer efter en längre tids finansiella problem.

Cykellogistikbolaget Move by Bike meddelade sent på fredagseftermiddagen att en rekonstruktionsansökan lämnats in till tingsrätten i Malmö.

Av ansökan framgår att bolaget har skulder till prioriterade fordringsägare på sammanlagt 7,6 miljoner kronor. Skatteverket är den största enskilda fordringsägare med 4,1 Mkr. Skulderna till leverantörer är 3,4 Mkr och till övriga fordringsägare 5,0 Mkr.

Move by Bike är sedan 2021 noterat på Spotlight Stock Marker och har på senare tid genomfört en rad förvärv och nyemissioner för att stärka finanserna.

Hösten 2023 köptes konkurrenten Bzzt i en affär som då sades stabilisera företaget genom Bzzt:s starkare finanser. Kort därefter fick Move by Bike ändå upprätta kontrollbalansräkning och göra en kvittningsemission som tillförde bolaget 20 Mkr genomfördes.

Förra året försattes så Bzzt i konkurs och en ny kontrollbalanssituation uppstod. Under våren lämnade vd Lisette Hallström sin post. Hon ingår dock fortfarande i bolagets styrelse.

I somras gjordes en emission på 27,5 Mkr för att ge ”de finansiella resurser vi behöver för att stabilisera bolaget”, enligt ett pressmeddelande. Då pekade ledningen bland annat på förvärvet av danska Chainge som ett av de ”avgörande stegen” mot att skapa lönsamhet.

Men under hösten gick även Chainge i konkurs och det egna kapitalet var åter förbrukat. En ny mindre emission meddelades i slutet av november.

Interims-vd Fredrik Videlycka säger till Rapidus att det inte är utfallet av emissionerna som lett till rekonstruktionsansökan utan att det är ”andra komponenter som inte fallit på plats”. Vilka dessa är vill han inte närmare kommentera.

“Som en del i att försöka bli lönsamma har vi rensat allt vad vi kan.”

fredrik videlycka

– Som en del i att försöka bli lönsamma har vi rensat allt vad vi kan, säger Fredrik Videlycka.

Under 2024 har bland annat verksamheten i Göteborg lagts ner och personalstyrkan reducerats.

I Danmark har verksamheten återupptagits i ett nystartat dotterbolag efter Chainge-konkursen.

– Det går bra, det är något vi satsar på framöver.

I december meddelade Move by Bikes styrelse att en strategisk översyn ska genomföras, inklusive en möjlig försäljning av hela eller delar av bolaget. Denna översyn fortgår parallellt, enligt Fredrik Videlycka.

Fordringsägare drabbas

– Det är väldigt tråkigt för de fordringsägare som drabbas, men vi ser rekonstruktionen som något positivt. Den ger oss möjlighet att ställa om och bli lönsamma.

Move by Bike omsatte 20 Mkr med en rörelseförlust på 11,5 Mkr under 2023. Enligt rekonstruktionsansökan är bolagets prognos för utfallet 2024 en omsättning på 17-18 Mkr med en rörelseförlust på exakt lika mycket.

I rekonstruktionsansökan räknar bolaget med att ytterligare 3,5 Mkr kommer att behöva tillföras bolaget, vilket ska räcka fram till sommaren 2025. ”Befintliga och även nya ägare har förbundit sig till att stötta Bolaget med minst detta belopp förutsatt att rekonstruktionen godkänns”, enligt ansökan.

Ola Nilsson

Det noterade Malmöbolaget Move by Bike ansöker om rekonstruktion. Beskedet kommer efter en längre tids finansiella problem.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Fåhraeus stänger fond med EU-pengar

    Serieentreprenören och Lundaprofilen Christer Fåhraeus stänger sin investeringsfond FSG 2 med en rejäl dos EU-pengar i kassan. Så här mycket har fonden nu att investera.

  • Enoramas kassa sinar

    Nikotinbolaget Enorama Pharma i Malmö behöver pengar och genomför en företrädesemission på 35 miljoner kronor. Pengarna kommer dock inte räcka ens ett år.

  • Joel Eklunds ryggsäcksbolag på rätt väg

    USWE Sports, där Tepe-ägaren Joel Eklund är huvudägare, fortsätter sitt återtåg efter en rad förlustår. Arjo som nyligen sparkade sin vd levererar viss förbättring. Nexam Chemical tappar. Detta är torsdagens kvartalsrapporter.


  • Hänt i vecka 26

    Finansiella räddningar i krysset var tongivande i veckans nyhetsflöde från skånska företag. Här figurerar bolag som Doxa, Alligator och Move By Bike, men också två starka kvinnor som gör affärer med varandra.

  • Klockan tickar för Move by Bike

    I november i fjol hade Malmöbolaget Move By Bike förbrukat mer än hälften av sitt aktiekapital. Senast i juli måste situationen vara löst för att bolaget inte ska riskera konkurs. Och nu har vd Lisette Hallström sagt upp sig.

  • Fortsatt nedåt för Sturup

    Swedavias statistik för april visar att antalet resenärer vid Malmö flygplats fortsätter att minska, minus 39 procent i år jämfört med i fjol. Flygplatsen är därmed sämst i klassen av alla Swedavias flygplatser.

  • Från storm till krasch för Maersk

    Det var en båt chartrad av Maersk som körde in i Frances Scott Key Bridge i Baltimore för två veckor sedan. Olyckan är dock inte den enda som drabbat det danska rederiet på senare tid. Och aktiekursen har rasat.

  • Djupdykning för Sturup

    Trafiken på Malmö Airport fortsätter att gå ned. Nya siffror från Swedavia för februari visar att den skånska flygplatsen går sämst i landet. Så här mycket faller trafiken.

  • Sturups minskning tillfällig

    Svenska medier larmade nyligen om att inrikesflygandet minskade under november. Rapidus har tittat närmare på statistiken från Malmö Airport, som bland annat sänktes av affärsresandets svaga utveckling.

  • Danska politiker vill flytta SAS

    Danska politiker vill flytta SAS huvudkontor till Köpenhamn. Det visar en rundringning som Rapidus gjort bland Folketingets näringspolitiska talespersoner.

  • Vingligt i Move By Bike

    Move By Bike köper konkurrent och avvärjer det akuta konkurshotet.

  • Lejonkulan: Kan Elonroad etablera standard för elvägar?

    – Ambition har en prislapp, säger Elonroads vd Karing Ebbinghuas som söker 100 Mkr i riskkapital.

  • Parkster på väg över 1 miljard

    Lundabolaget Parkster kommer att bryta miljardvallen i omsättning i år.