Iamrunbox från Lund tillverkar ryggsäckar för löparpendlare. Förra året hade bolaget rekordomsättning med lönsamhet. Nästa vecka deltar de på Rapidus och Danske Banks pitchevent. — Vi hoppas träffa smarta investerare, säger medgrundaren David Axelsson.
För den löpare som effektivt vill få in veckans kilometrar kan lösningen vara att springa till jobbet, men då får inte packningen störa själva löpningen. Iamrunbox tillverkar ryggsäckar där såväl dator som kläder står pall för en skumpig resa till jobbet.
— Vi är marknadsledande i vår nisch, att springa till jobbet med sin laptop och att den inte ska skaka. Vi har några konkurrenter här och där, men ingen av de större spelarna gör det vi gör, säger medgrundare och marknadschef David Axelsson.
De senaste årens intresse för löpning har fortsatt att öka, särskilt i storstäderna där löparpendling inte bara fyller träningsbehovet, utan också är en praktisk lösning för att kunna ta sig till jobbet, när cykel eller bil inte är ett alternativ.
— Om man skulle fråga någon 2015 om hur många som springer till jobbet så var det inte många, men det har vuxit lavinartat i takt med att fler löper. Löpning har ju boomat otroligt de senaste åren, säger David Axelsson.
Idén till ryggsäcken fick David Axelssons kollega, grundaren Kirill Noskov, när han bodde i Köpenhamn. Varje morgon fick han se sina arbetskläder skrynklas ihop under löpturen till jobbet på Maersk. Och det har visat sig att han inte var den enda med det problemet.
— Du springer inte ett lopp med våra väskor, de är byggda för resten av ditt liv. Ergonomin som man får i väskorna är väldigt bra på grund av att de är byggda för att springa med laptop, säger David Axelsson.
Bolaget grundades 2015 och har hittills knutit till sig investerare som bidragit både med kapital och kunskap. Bland de mer tongivande namnen finns investerargruppen I Love Lund, distributören Mno, och Jesper Blicher Dahl, tidigare vd på Newline. Nyligen har också Jonas Persson, tidigare kommersiell chef på Revolution Race och Joel Almqvist, medgrundare av Stronger, valt att backa företaget.
— Både Joel och Jonas har erfarenhet från att skala e-handel och att bygga starka varumärken i Norden, säger David Axelsson.
Iamrunbox omsättning har de senaste åren legat stadigt på runt 4 till 5 miljoner kronor. Men ett strategiskt fokus på lönsamhet gav förra året resultat, och på köpet ökade omsättningen kraftigt. De exakta siffrorna för förra året kan David Axelsson inte uppge, men berättar att bolaget under förra året äntligen kunde visa på lönsamhet.
— Det är en stor grej, en väldigt stor grej. Vi har varit på en resa för att få till rätt varumärkesprofil med rätt partner. Vi är väldigt nöjda där vi är just nu, säger David Axelsson.
Nytt starkt år
2025 ser ut att bli ännu ett starkt år för löparbolaget från Lund.
— Vi ämnar dubbla omsättningen i år och komma upp i 20 miljoner kronor, och vi har verktygen för det, säger David Axelsson.
När Rapidus och Danske Bank på tisdag, 21 januari, arrangerar ett pitchevent för skånska scaleups är Iamrunbox ett av de utvalda bolagen som kommer att pitcha för de inbjudna danska och svenska investerarna. Lundabolaget har just nu en investeringsrunda öppen där de söker 6 miljoner kronor. Av investeringsrundan har redan halva kapitalet säkrats från både nya och tidigare investerare.
— Vi hoppas på att träffa bra, smarta investerare som skulle vilja vara med på expansionen de kommande två-tre åren, säger medgrundaren David Axelsson.
Det finns fortfarande platser kvar till pitcheventet. Anmäl dig här.
Julia Fryklund