Medan branschen för barn- och babyprodukter är i kris går e-handelsbolaget Najell från Lund mot strömmen. Vd och grundare Niklas Najafi Kristensen spår en lönsam tillväxt på 70–80 procent i år.
Under året har flera minusfyllda årsredovisningar landat från tongivande bolag på den så kallade babymarknaden, exempelvis Babyland och Jollyroom.
I fjol omsatte Najell 87 miljoner kronor. I år spås den siffran landa på cirka 140 Mkr. Målet är en vinstmarginal på 20 procent, men bolagets vd och grundare Niklas Najafi Kristensen tror att vinsten blir cirka 15 procent för helåret 2024.
– Utan lönsamhet är det svårt att motivera sin existens, säger Niklas Najafi Kristensen.
Najell, med säte i centrala Lund, har 40 anställda och designar och tillverkar åkpåsar, baby nests, bärselar och flera andra babyprodukter och tillbehör. Målgruppen är urbana föräldrar. Med sin design och ett modernt tilltalssätt har Najell rönt framgångar i flera länder, med Tyskland och Kina som viktiga marknader. Så sent som förra året etablerade Najell sitt första dotterbolag, för försäljning i Kina.
– 80 procent av vår försäljning sker i Sverige, Norge, Danmark och Tyskland. Särskilt i Norge har tillväxten varit fin i år. Den amerikanska marknaden är spännande och det blir intressant att se vad den kan ge nästa år. Även Tyskland, som är en stor marknad, kan ge bra resultat, säger Niklas Najafi Kristensen.
Små problem kan växa till ett lönsamt företag, vilket Najell med tydlighet har visat. Idén till bolaget fick Niklas när han var barnvakt till sin brorsdotter. Vid nattningen hade han stora problem med att flickan gång på gång vaknade så fort han skulle lägga ifrån sig henne.
– Då tyckte jag att det här kan man ju inte hålla på med. Jag och min fru gick till en affär för att köpa något som kunde hjälpa. Men vi hittade ingenting och då tänkte vi att här har vi ju ett hål i marknaden som behöver fyllas, säger Niklas Najafi Kristensen.
2012 startade han bolaget tillsammans med sin fru Freja Najafi Kristensen, som sedan tidigare i år jobbar på heltid med Najell. Den första produkten, en”sleepcarrier”, som är en typ av baby nest är produkten som tillsammans med bolagets bärselar säljer mest.
– All vår kommunikation är riktad mot slutkund. I vår bransch köper människor det som andra rekommenderar. Vi arbetar gärna med återförsäljare, men det är inte vårt fokus, säger Niklas Najafi Kristensen.
Najell har satt finansiella mål fram till 2028, men några siffror vill Niklas Najafi Kristensen inte avslöja. Dock ser han inget tak för hur stort bolaget kan bli. Niklas Najafi Kristensen nämner en av de stora konkurrenterna, Babybjörn, som omsätter över miljarden.
– De ska vi kunna slå. Vårt främsta mål är fler produkter och mer tillväxt.
För att konkurrera har Najell lagt fokus på produktutveckling. Bolaget har två patent och flera designskydd.
– Jag är generellt kritisk mot många varumärken, som rakt av kopierar det andra gör utan att komma med ny funktion. Vi försöker designa produkter för att lösa ett problem som man som förälder står inför och vi försöker äga all produktdesign själva, säger Niklas Najafi Kristensen.
Medan andra konkurrenter, som Babybjörn, har uppmärksammats stort har Najell trots sina framgångar flugit under radarn. Men i år har bolaget både utsetts till årets företagare i Skåne och kammat hem priset Red Dot Design Award, en internationell designutmärkelse för god formgivning.
Martin Linderoth