söndag 29 juni 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Lundateknik för ellastbilar

|  
|  

Lundabolaget Zemission vill lösa svårigheterna med elektrifiering av tunga lastbilar. I ett samarbete med fordonskomponenttillverkaren Alfdex i Landskrona förbereds serietillverkning av en komponent som ska öka räckvidden.

Zemissions teknik går ut på att värma hytt och batteri, som också behöver värmas när det är kallt, utan att förkorta räckvidden.

– Uppvärmning av hytt och batteri minskar bilens räckvidd med upp till 25 procent vintertid. Det är ett stort problem med dagens ellastbilar, åkerierna måste vara säkra på att kunna köra hela sträckan varje gång, säger Zemissions vd och grundare Anders Vestin. Han fortsätter:

– Eldrift är det som lastbilsindustrin främst tittar på för klimatomställningen av fordon. Med vår teknik kan storleken på batterierna reduceras från fyra ton till strax över tre ton, en minskning motsvarande två Tesla-batterier. Vi använder inte el utan etanol eller HVO (biodiesel, red) i en liten tank på lastbilen. Lösningen är både miljövänlig och billig.

Planen är att serietillverkningen ska komma igång under 2027. Tekniken bygger på katalytisk förbränning och kan, enligt Anders Vestin, användas på alla kommersiellt tillgängliga drivmedel, både flytande och gas. Det är mjukvaran som justeras beroende på bränsleslag.

– Tekniken kan användas i allt från villapannor till flygplan, och vi skapar inga föroreningar under förbränningen så det behövs ingen avgasrening.

Under tio år har bolaget testat olika användningsområden kommersiellt utan större framgång, men nu är fokus alltså på tunga fordon. Verksamheten har finansierats med hjälp av EU-anslag och kundprojekt och sedan några år har man projekt tillsammans med lastbilstillverkarna Volvo och Scania.

– Hittills har vi klarat oss utan riskkapital. Vi licensierar ut tekniken – förbränningsteknik, kretsdesign och mjukvara – till Alfdex som står för produktionen. Vi kommer också att hjälpa till med försäljning och support.

Hur är konkurrensen inom lastbilssegmentet?

– Det finns lösningar med värmepumpar, men de drar också el från batteriet och är inte lika effektiva som värmepumpar i hus.

Elisabet Ottosson

Lundabolaget Zemission vill lösa svårigheterna med elektrifiering av tunga lastbilar. I ett samarbete med fordonskomponenttillverkaren Alfdex i Landskrona förbereds serietillverkning av en komponent som ska öka räckvidden.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Axis – tio år efter Canons köp

    Det är nu tio år sedan Canon köpte Axis. Sedan dess har det gått minst sagt bra. Rapidus har tittat på 2024 års siffror och räknat ut hur mycket Canon skulle få betala om de köpte Axis i dag.

  • Doros aktie till väders

    Doro, som tillverkar mobiltelefoner för äldre, fick se sin aktie stiga kraftigt på måndagen. Rapidus anar varför.

  • Nya spelutvecklare i hamn

    Nu är det klart vilka spelutvecklingsföretag som kommer att delta i Haven, startprogrammet som körs av Game Habitat och Minc.


  • Duearity-grundarna startar nytt i skogen

    Det Malmöbaserade medicinteknikbolaget Duearity kastade in handduken och gick i konkurs i höstas. Nu är de båda grundarna tillbaka med en ny satsning inom skogsnäringen.

  • Övertecknat i Arrowlake

    Finansmannen Jan Barchan via Briban Invest och Salén-gruppen kliver in som nya ägare i ozonbolaget Arrowlake. – Pengarna från emissionen öppnar för större installationer, säger vd Fredrik Bernshed.

  • Position Green kapar personalstyrkan

    Position Green har gått som tåget. Förra året dubblades omsättningen och framtiden såg ljus ut. Men så kom omnibussen och tar Malmöbolaget åt andra hållet. Vd Daniel Gadd tvingas varsla 41 anställda i Sverige om uppsägning.

  • Sysav planerar miljardinvestering för nollutsläpp

    Efter en tids tester är beslutet taget: Sysav ska arbeta för fullskalig koldioxidinfågning. Investeringen beräknas landa på 3 miljarder. – Det är inte bara en kostnad för klimatet, det är en investering i konkurrenskraft, säger vd Malin Dahlroth.

  • Diapure redo att växa

    PODD: Fosfor är ett av de vanligaste ämnena som bidrar till övergödning av Östersjön. Lisa Heiberg är biolog från lantbruksuniversitetet […]

  • Position Green på grön kvist

    Malmöbolaget Position Green fortsätter sin tillväxtresa och dubblar försäljningen på nytt. Det står klart när grundaren Daniel Gadd delar med sig av 2024 års siffror.

  • Watersprint köper kanadensiskt bolag

    Vattenreningsbolaget Watersprint från Lund köper samtliga tillgångar i konkursade Acuva Technologies. Vd André Carlsson hoppas att köpet ska stärka Watersprints position på den globala vattenreningsmarknaden.

  • Elonroad får order i USA

    Elonroad i Lund har landat en stororder i USA. Bolaget ska leverera fordonsladdsystem till en hamnterminal i Long Beach i Kalifornien. Det är den första ordern som företaget får i landet.

  • Elonroad: Tråkigt men ingen katastrof

    I en pinfärsk rapport till Regeringen har Trafikverket slagit fast att Sverige inte bör planera för en större utbyggnad av elvägar, där fordon laddas medan de kör. Elonroads vd Karin Ebbinghaus tar det med ro.

  • Lundabolag i genombrottsaffär med Alfa Laval

    Lundabaserade EPFF säljer ett av sina patent till Alfa Laval. Affären innebär ett kommersiellt genombrott för bolagets teknologi.