onsdag 20 november 2024

inloggad som

Bära eller brista för OXE Marine

|  
|  

Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm lanserar ett omfattande rekapitaliseringspaket på totalt 320 miljoner kronor. Men det är inte i hamn och om det spricker är en konkurs sannolik. Se här vad det hänger på.

I juli återgav Rapidus att OXE Marine upprättat en kontrollbalansräkning sedan likviditetsläget blivit akut. Nu har bolaget förhandlat med aktieägare, obligationsägare och Europeiska Investeringsbanken, EIB, om en nyemission och skuldsanering.

För det första ska det bli en företrädesemission på 78 Mkr. Den omfattas av tecknings- och garantiåtaganden till 77 procent, det vill säga 60 Mkr.

För det andra har EIB gått med på att låta skulder på totalt 92 Mkr övergå till antingen aktier eller en skuldavskrivning mot att OXE Marine betalar 20 procent av sitt EBITDA, om detta är positivt. Om skuld kvarstår efter sju år avskrivs den.

För det tredje har bolaget ställt ut obligationer för cirka 150 Mkr. Nu föreslår OXE Marine att obligationerna konverteras till aktier. Detta kräver att två tredjedelar av obligationsinnehavarna säger ja. Hittills har dock endast 47 procent sagt ja till detta.

– Alla delar av den här lösningen hänger på varandra. Om en del faller, så faller hela paketet, säger OXE Marines ordförande Jonas Wikström.

De resterande obligationsinnehavarna har alltså OXE Marines öde i sina händer.

– Jag skulle trots allt bli mycket förvånad om de resterande obligationsinnehavarna skulle rösta nej. Vi har jobbat hårt och länge för att få till den här lösningen och jag har svårt att se vad alternativet skulle vara. Oavsett vilket blir det mycket sämre och obligationsinnehavarna riskerar i så fall att förlora allt, säger Jonas Wikström.

OXE Marine tillverkar diesel-utombordare och kunderna finns främst inom militär, kustbevakning och andra typer av arbetsbåtar. Trots en ökande försäljning på senare tid har det inte räckt till för att täcka kostnaderna.

Jonas Wikström har en bakgrund på Stockholms finansmarknad men har de senaste åren varit självständig investerare. Han kom in i OXE Marine som aktieägare och har gradvis fördjupat sitt engagemang i bolaget.

En kändis bland aktieägarna med 9 procent är Christian von Koenigsegg.

Gunnar Wrede

Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm lanserar ett omfattande rekapitaliseringspaket på totalt 320 miljoner kronor. Men det är inte i hamn och om det spricker är en konkurs sannolik. Se här vad det hänger på.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • ”Det är dags att satsa”

    Malmöbaserade Haki Safety som tillverkar byggnadsställningar har lämnat sparbetingen bakom sig. Med ett förvärv för 100 Mkr markerar vd Sverker Lindberg att det är dags att satsa.

  • Thule gör miljardförvärv

    Fritidsprylföretaget Thule i Malmö köper australiensiska Quad Lock som tillverkar mobiltelefonhållare för cyklar och motorcyklar. – Nu tar vi Thule till nästa nivå, säger vd Mattias Ankarberg.

  • Lättnadsrally i Thule

    Börsbolagens rapporter för årets tredje kvartal fortsätter att strömma in. Bland dagens rapporter finns Haki Safety, Swedencare, Lime Technologies och Thule som fick aktiemarknaden att pusta ut.

  • Thule flyttar huvudkontoret

    Thule Groups huvudkontor lämnar de nuvarande lokalerna vid Mobilia i Malmö. Nästa sommar går flyttlasset.

  • Drömsiffror i Tepe

    En omsättning på nästan 1,3 miljarder, bruttomarginal 75 procent, rörelsemarginal på nästan 40 procent. Dessa siffror låter som en dröm för de flesta företagare. För Tepe Munhygienprodukter i Malmö, med vd Hanna Hageberg Hammar, är de ett faktum.

  • Gasporox- en startup som blev lönsam

    Gasporox är bolaget som startade med en uppfinning på Lunds Universtitet. Efter åtta förlustår på börsen ser det ut som att vd Märta Lewander Xu skapat ett lönsamt företag.

  • OXE Marine i finansknipa

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm upprättar kontrollbalansräkning. Trots en ökande försäljning har bolaget långt kvar till positivt kassaflöde.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Tunga utmaningar i Höganäs

    Metallpulvertillverkaren Höganäs är inne i en storm av utmaningar. Företaget i nordvästra Skåne är Sveriges sjuttonde största utsläppare av koldioxid. Så kan det inte fortsätta. Och vd Henrik Ager berättar vad omställningen till elbilar innebär.
    – Vi har fyra-fem år på oss att ställa om, säger han i en intervju med Rapidus.

  • Mikrodust expanderar med ny vd 

    Det Lundabaserade teknikbolaget Mikrodust plockar in en ny vd. Nu är planen att expandera bolagets sälj- och marknadsavdelning.