Förra året såldes IT-konsultbolaget Diamir Consulting till konsultjätten Omegapoint. Nu startar Diamir-grundarna ett helt nytt nischbolag. Nu startar jakten på talanger att anställa.
Damir Consulting grundades 2017 och är specialiserat på e-handel, med kunduppdrag både i Öresundsregionen och ute i Europa. Förra året köptes bolaget av Omegapoint, som inriktar sig på digital transformation. Då hade Diamir Consulting en omsättning på cirka 30 miljoner kronor med en lönsamhet på över 20 procent. Bolagets cirka 20 anställda följde med till Omegapoint Malmö.
Hur mycket Diamir-grundarna Mattias Pergler och Pontus Börresen, som tidigt klev in i Diamir, fick i affären är inget de vill gå in på. Nu är planen att tillsammans bygga ett nytt nischbolag, med en helt ny inriktning. Thinknine, med kontor i Malmö, registrerades så sent som för bara några veckor sedan.
– Inriktningen på Thinknine är att implementera och optimera affärssystem. Närmare bestämt från Microsoft och Business Central, som är en del av Microsofts ekosystem av lösningar som fungerar tillsammans och kan skalas efter hand, säger Thinknines medgrundare och vd Mattias Pergler.
De finansiella målen för det nya bolaget är att på sikt leverera en omsättning på 40-50 miljoner kronor med ”bra lönsamhet”. Att göra en exit som i Diamir finns däremot inte på agendan.
– Initialt tänker vi samla talanger och bygga ett bra bolag. Självklart är det inte omöjligt att göra en exit om tillfället dyker upp, men det är inget vi planerar för, säger Mattias Pergler.
För att nå framgång med det nya bolaget gäller det enligt Mattias Pergler att vinna kriget om talang. Thinknines första medarbetare är redan anställda.
– Vi kommer att vara fem-sex personer vid årsskiftet. Vår lite längre målsättning på tre till fyra års sikt är att vi ska vara runt en 20-25 riktigt duktiga och erfarna medarbetare. Vi vill säkert växa lite till, men det viktigaste är inte antalet medarbetare, utan snarare att vi blir det naturliga bolaget för både duktiga medarbetare och kunder att vända sig till. Det tror vi kommer naturligt genom att skapa en miljö som attraherar, utvecklar och behåller de bästa talangerna på marknaden.
Det finns redan många aktörer på Thinknines tilltänkta marknad, men enligt Mattias Pergler finns det gott om utrymme för fler.
– Vi tror att det finns utrymme för specialistbolag i den här storleken. Det är en stor och växande marknad med en stor efterfrågan. Vi ser detta som ett jätteintressant område då det finns en riktigt stark plattform att utgå ifrån.
Namnet Thinknine kombinerar två viktiga koncept inom konsultbranschen. Ordet ”think” representerar kärnvärdet av att tillhandahålla strategiskt tänkande och problemlösning till kunden. ”Nine”, siffran nio, är en symbol för fullständighet och perfektion.
Martin Linderoth