Senzagen visar lönsamhet på EBITDA-nivå under årets första kvartal. Det är första gången i bolagets historia.
– Vi är förstås glada över tillväxten men är inte nöjda här. Vi tycker att det finns en fortsatt bra efterfrågan. Det är framför allt Gard-plattformen som vi har haft allra bäst snurr på, med två tredjedelar av försäljningen i Europa. Vi siktar på att ha lönsam tillväxt framåt men lämnar ingen prognos, säger Peter Nählstedt, vd för Senzagen.
Lundabolaget utvecklar och marknadsför tester som ersätter djurförsök vid testning av kemikalier inom läkemedels-, kosmetika- och kemiindustrin. Bolagsgruppen består av moderbolaget i Lund, ett amerikanskt dotterbolag och två italienska bolag som Senzagen förvärvat. Dessa är Vitroscreen som marknadsför prekliniska tester och Toxhub som erbjuder regulatorisk rådgivning. Vitroscreen står för runt hälften av gruppens omsättning.
Första kvartalet slog Gard-plattformen försäljningsrekord och växte med 66 procent jämfört med i fjol. Under första kvartalet i år uppgick nettoomsättningen till 14,3 Mkr, en ökning med 2 Mkr jämfört med förra året. EBITDA har också ökat med nära 2 Mkr till 38.000 kr för Q1 i år.
Förra helåret var nettoomsättningen nära 50 Mkr och EBITDA uppgick till –10,9 Mkr.
Senzagen bildades 2010, noterades sju år senare och har nu ett börsvärde på 224 Mkr. Aktien handlas för strax över 9 kr, en ökning med 40 procent under senaste månaden.
Elisabet Ottosson