måndag 22 juli 2024

inloggad som

Malmödoldis bakom Orklas nya satsning

Matjätten Orkla Foods lanserar i dagarna konsumentklubben Klubb Felix. Den Malmöbaserade digitalbyrån 24HR som ligger bakom utvecklingen hoppas att projektet blir ett flaggskepp.

– Det här projektet gjorde Orkla till en av våra största kunder. Vi fick ett stort förtroende från dem och levererar på det. Det är kul att ett så stort bolag inser att man inte behöver lämna regionen för att genomföra stora digitala satsningar, säger Mattias Fredriksson, medgrundare och kundansvarig på 24HR.

Systemet som 24HR tagit fram i Klubb Felix innehåller bland annat verktyg för automation av marknadsföring, mailutskick, poängsystem och kuponghantering.

– Med den nya lösningen har vi möjlighet att få nya insikter om våra konsumenter och deras köpbeteende, vilket ger oss viktig information om hur vi kan utveckla vår affär inom enportionsrätter framöver, säger Sandra Lindh, marknadschef på Orkla Foods Sverige, i ett pressmeddelande.

Några av 24HRs övriga storkunder är Sony, Atos Medical, Gullviks, Skånemejerier och Resurs Bank. Malmöbolaget omsatte 26,4 miljoner kronor under 2022, med en vinst på 2,7 Mkr. Siffrorna för 2023 är ännu inte klara. Mattias Fredriksson säger att bolaget hade en tuffare höst än året innan och att projektet med Orkla är tecken på en ljusning.

– Jag tror att de flesta inom vår bransch märkte att investeringsviljan hos kunderna inte var lika stark. Men redan under andra halvåret började vi se ljuset i slutet av tunneln och nu tror jag att många andra ser det också, säger han.

Emiliano Strauss

Matjätten Orkla Foods lanserar i dagarna konsumentklubben Klubb Felix. Den Malmöbaserade digitalbyrån 24HR som ligger bakom utvecklingen hoppas att projektet blir ett flaggskepp.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.


  • Ung börs-vd med miljardmål

    Konsultbolaget Solid X vd Filip Alexanderson är en av Sveriges yngsta börs-vd:ar. Han har kammat hem flera utmärkelser för sitt entreprenörskap. Siktet är nu inställt på att tiofaldiga omsättningen till 1 miljard kronor. Här förklarar han hur det ska gå till.

  • Skönsång mot cyberbrott 

    Sommaren innebär en ökad risk för bedrägerier, nätfiske och bluffakturor. För att uppmärksamma detta har Vegakören från S:t Johanneskyrkan och cybersäkerhetsbolaget Vigili skrivit om en klassisk sommarsång för att öka medvetenheten om riskerna. 

  • Youcruit i konkurs

    Malmöbolaget Youcruit har försatts i konkurs och huvudägarna i Volito-familjen Granlund förlorar mer än 40 miljoner kronor. Men bolagets rekryteringstjänst för lastbilschaufförer har köpts loss från konkursboet av en tidigare minoritetsägare.

  • Ny IT-konsult utmanar i Skåne

    Skånska IT- och teknikkonsulter får se upp. Nu kommer en konkurrent i form av det norskgrundade Tech Seed som etablerar sig i Malmö. Åsa Melvanius är härförare i det skånska korståget.

  • Precise toppvärvar från Lime

    Efter lyckade kostnadsbesparingar värvar Precise Biometrics en ny finanschef i ekonomiprofilen Maria Wester. Hon har tidigare haft samma roll på Min Doktor och lämnar i sommar Lime Technologies.

  • Great IT på förvärvsjakt

    Med ny vd och uppskruvade tillväxtmål söker Great IT efter bolag att sluka. IT-koncernen vill omsätta 1 miljard kronor inom fem år.

  • Danir ger sig in i fintechbranschen

    Sigma Connectivity, som ingår i den familjeägda bolagsgruppen Danir, är mest känt för produktutveckling. Men nu startar bolaget en renodlad konsultverksamhet med inriktning på fintech.

  • De tar bank-ID ut i världen

    Skaparna av vårt svenska bank-ID vill föra ut lösningen globalt. Malmöbolaget Covr Security lanserar nu sitt ID-system i Bangkok Bank i Thailand. Men vägen dit har varit lång och bolagets omsättning är fortfarande blygsam.

  • Handiscover i konkurs

    Malmöbolaget Handiscovers finansieringsplan sprack i sista stund. Nu är bolaget försatt i konkurs och det är oklart om tjänsten kommer att leva vidare.

  • Cybersäkerhet snabbast växande IT-marknaden

    Det finns stora pengar att hämta för den som kan cybersäkerhet. Rapidus har pratat med några skånska bolag som vill växa på den stekheta marknaden.