måndag 22 juli 2024

inloggad som

Tufft år för poolförsäljaren

|  
|  

Konjunkturen och räntan var inte nådig mot poolföretaget Gullberg & Jansson i Helsingborg under 2023. Försäljningen dök och vinst vändes till förlust.

Gullberg & Jansson importerar, installerar och säljer swimmingpooler och tillbehör så som värmepumpar, vattenfilter och pooltak. Under 2023 dök efterfrågan på bolagets produkter.

Omsättningen föll med 32 procent till 259 miljoner kronor för helåret och ett rörelseresultat som året innan blev 50 Mkr dök till en förlust på 27 Mkr. Detta enligt bolagets bokslut som kom på torsdagen.

Det är bolagets affärsområde ”Hem och Utemiljö” som säljer pooler inom premiumsegmentet. Här tar nu företaget krafttag för att hantera det tuffa marknadsläget.

”Det har varit ett tufft år, då affärsområdet påverkats av ränteläge och inflation och därmed indirekt slutkonsumenternas investeringsvilja. Vi har gjort omfattande omstruktureringar i form av neddragningar i personalstyrkan inom delar av affärsområdet Hem och Utemiljö, justeringar av våra försäljningsstrategier och genomlysning av processer”, skriver vd Peter Bäck i rapporten.

Gullberg & Jansson har även affärsområdet ”Professionell Grönyta” som säljer utrustning för skötsel av stads- och parkmiljöer. Även här minskade försäljningen under 2023, men mindre är poolerna.

”Historiskt sett har fjärde kvartalet varit ett starkt kvartal inom Professionell Grönyta då kommuner, kyrkogårdsförvaltningar och fastighetsbolag gjort större investeringar mot slutet av året. I år märkte vi en försiktigare hållning även om vi utifrån rådande marknad hamnade på en acceptabel nivå”, skriver Peter Bäck.

Gullberg & Janssons aktie är noterad på Spotlight har de senaste tre åren fallit med 72 procent. Aktien var dock en raket under 2020 och 2021 då den gick från under tian till nästan 100 kronor.

Gunnar Wrede

Konjunkturen och räntan var inte nådig mot poolföretaget Gullberg & Jansson i Helsingborg under 2023. Försäljningen dök och vinst vändes till förlust.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.