Det skånska bolaget Saveggy vill ersätta plast med ett växtbaserat och ätbart hölje på grönsaker. Först ut är gurkor i skånska dagligvaruhandeln. Sedan gäller det att skala upp. I det nya avsnittet av podden Lejonkulan berättar Arash Fayyazi hur det ska gå till.
Saveggy har sedan starten 2019 försökt involvera sina framtida kunder i bolagets utveckling. Efter fyra år, otaliga möten och samarbeten med Ica, Lidl och Odlarna är färdplanen klar. Södra Sverige blir först, sedan resten av landet.
– Om jag får avslöja lite så jobbar vi också mot andra delar av EU, framför allt de länder som är stora producenter av gurkor. Det finns ett väldigt stort intresse för att introducera vår produkt även i de länderna, säger Arash Fayyazi i Lejonkulans tolfte avsnitt.
Janne Dahlqvist, lejonet i studion, synar caset. Hur mycket kapital kommer att krävas? Hur går prissättningen till och vad kostar det att ändra på dagligvaruhandelns billiga ovanor? Lyssna på avsnittet här: