Kommunikationskoncernen Sjöbergska huset i Malmö förvärvar den mångåriga byrån Konovalenko.
Rapidus skrev i höstas om Sjöbergska husets nya offensiva förvärvsstrategi i samband med koncernens uppköp av varumärkesbyrån Plan V. Nu är det dags för nästa affär, ett steg upp i storleksordningen, när Malmöbyrån Konovalenko köps upp.
– Konovalenko ger oss mer av samma synergier som Plan V. Man kan säga att detta blir en rejäl uppväxling av Plan V, med fler anställda och 23 års erfarenhet, säger Sjöbergska husets koncernchef Jens Grip (i mitten).
Konovalenko grundades 1995 och har haft en årlig omsättning på cirka 9,5 miljoner kronor de senaste par åren, efter en topp på 13,5 mkr 2018. Sjöbergska huset – som utöver moderbolaget och Plan V även inkluderar byråerna 040, Odd Hill och Oawa – omsatte i sin tur ungefär 25 mkr innan affären.
I samband med uppköpet blir Konovalenkos vd Mikael Signell (t.v.) som har drivit bolaget sedan starten tillsammans med Maria Hellberg och Jonas Hanson, affärsutvecklare på Sjöbergskas moderbolag. Plan V:s medgrundare och vd Mikael Eskilsson (t.h.) tar samtidigt över vd-stolen på Konovalenko.
Jens Grip flaggar dessutom för fler förvärv under nästa år.
– Det är stor sannolikhet att det blir så, säger han.
Emiliano Strauss