fredag 21 november 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Spelbolaget har nu 100 anställda i Malmö

|  
|  

IO Interactive har flyttat till dubbelt så stora lokaler i Malmö för att fortsätta sin tillväxtresa. Det danska spelbolaget bakom Hitman-serien har också öppnat nya studior i Brighton och Istanbul.

Det danska bolagets svenska studio startade 2019 och omsatte knappt 10 miljoner kronor under sitt första och förlängda räkenskapsår. Sedan gick det fort, från 25 miljoner i omsättning under året som följde, till 44 miljoner året därpå och 66 miljoner kronor under räkenskapsåret som slutade i mars i år.

Antalet anställda har samtidigt vuxit till ungefär 100 personer. Det har tvingat IOI att tänka större och lämna spelutvecklarklustret på Devhub för att ta över 1.800 kvadratmeter på tre våningar vid Caroli.

– Ytan är ungefär dubbelt så stor för att tillgodose vår tillväxt och vårt behov av att kunna designa fritt utifrån våra behov och vår kultur. Det är väldigt viktigt att skapa en plats där vårt team känner sig inspirerat och kan samarbeta över projektgränser, säger Sandra Smedegaard Mondahl, IOI:s studiochef i Malmö, och fortsätter: 

– En unik aspekt med IOI:s rekryteringsstrategi är att vi överlåter till våra anställda att välja sin arbetsplats. En roll är sällan knuten till en specifik studio vilket gör att vi attraherar en stor mångfald av människor. Vår kultur överskrider platser och vi alla jobbar som ett team oavsett var man sitter. 

2021 öppnade IOI en studio i Barcelona och i år har man etablerat sig i Turkiet och England. Globalt har företaget nästan 300 anställda. 

– Vår strategi är att ingen av våra studior passerar 150 anställda. Då kan vi behålla närheten lokalt, samtidigt som vi kan erbjuda flexibilitet och kontakt med kollegor på andra platser, säger Sandra Smedegaard Mondahl. 

IOI gjorde sig internationellt känt vid millennieskiftet efter att spelstudion släppt första Hitman-spelet. Det har med tiden vidareutvecklats till en franchise med otaliga spel och Hollywood-filmer. Utvecklingen sker i IOI:s egenutvecklade spelmotor Glacier, som bolaget kallar för ”ryggraden” i alla deras spel. 

I dag arbetar IOI bland annat med ett stort 007-spel, som handlar om James Bonds ursprung – en ”origin story”.  Ett annat ambitiöst projekt är fantasyrollspelet med arbetsnamnet ”Project Fantasy”.  

Emiliano Strauss

IO Interactive har flyttat till dubbelt så stora lokaler i Malmö för att fortsätta sin tillväxtresa.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår


  • Svag ljusning i spelbranschen

    Det är oroliga tider för spelutvecklare. Men när årets spelutvecklarindex nu släpps är spelhubben Game Habitat ändå optimistisk. Omsättning och resultat i de skånska spelbolagen ökade förra året.

  • Ljus i gamingtunneln

    Det är dystra tider för många spelutvecklare, inte minst de stora. Men i myllan med mindre indiestudior i Malmös gömmer sig ofta guldkorn. Här är bolagen att hålla koll på i vinter.

  • Fler uppsägningar i Malmös spelvärld

    Pandiemibaksmällan fortsätter att skörda offer i spelbranschen. Den Egmont-ägda spelutvecklaren Avalanche Studios stänger sitt tredje kontor sedan i fjol och uppsägningar väntar både i Malmö och Stockholm.

  • Oviss framtid för Massive

    Den franska dataspelskoncernen Ubisoft går kräftgång och har börjat sälja delar av verksamheten. Med det är ännu oklart vad det betyder för Massive i Malmö, vars senaste två spel fick svala mottaganden på marknaden.

  • Nya spelutvecklare i hamn

    Nu är det klart vilka spelutvecklingsföretag som kommer att delta i Haven, startprogrammet som körs av Game Habitat och Minc.

  • Nytt intag till Malmös spel-accelerator

    Det blir en andra omgång av Haven, startup-programmet för spelbranschen. Nu är ansökan öppen för nybildade spelutvecklare.

  • Några tröstande ord till spelbolagen

    Investerarna har inte försvunnit – de investerar bara mindre. Det var ett av budskapen till spelutvecklarna från investerarpanelen vid Nordic Games i Malmö.

  • Nytt spel från ensamvargen

    Victor Ågren gjorde succé 2019 med spelet My Friend Pedro som han utvecklat helt ensam. Nu uppges Malmö-utvecklaren vara på gång med ett nytt spel.

  • Malmöstudio får flygande start

    Den nystartade spelstudion Dead Astronauts har fått en flygande start med drygt 40 miljoner kronor på fickan. Studion ska utveckla ett äventyrsspel som ska locka en bred publik.

  • Sharkmob avbryter i London – personalen uppsagd

    Malmö-speljätten Sharkmob har i det tysta avbrutit utvecklingen av en storsatsning kring ett så kallat AAA-spel och sagt upp personal vid en påkostad prestigestudio i London.