Efter två tuffa år som eget börsbolag har Doro-avknoppningen Careium nått turnaround. Malmöbolaget redovisar ett starkt tredje kvartal i år. Siktet är inställt på att bli marknadsledande inom välfärdsteknik i Europa.
Careium, som utvecklar och säljer trygghetslarm och andra välfärdstjänster är en avknoppning från Doro, mest känt för sina mobiltelefoner för äldre. Cirka 400.000 personer använder sig idag av Careiums tjänster.
2021 togs beslut om att särnotera affärsområdet Doro Care, eftersom ägarna ansåg att affärsområdet skulle skapa större värde med mer tydligt fokus. Efter ett tufft första år på börsen, där bolaget tvingats tänka om kring organisation och arbetsformer, är framtidsutsikterna nu ljusa och i dagsläget ser särnoteringen ut som ett lyckat drag med fyra solida kvartal i rad.
– Nu är vår mer akuta turnaround i slutfas och vi är på en helt annan plats jämfört med förra året. Vi ska fortsätta utvecklas, men nu gör vi det från rätt position, säger Careiums vd och koncernchef Christian Walén.
För Careiums del innebär att vara på ”rätt position” marknaderna i Sverige, Storbritannien, Norge, Spanien, Frankrike, Holland och Tyskland.
– Dessa är de mer utvecklade ekonomierna i Europa och det är också på dessa marknader som 85 procent av pengarna på välfärdsteknik spenderas. Europamarknaden för innevarande år ligger runt 15 till 17 miljarder kronor så det finns en stor potential för oss. Vår position är även mycket god mot bakgrund att vi är en av endast tre aktörer i Europa som lyckats etablera ett end-to-end-erbjudande i fler än tre marknader parallellt, vilket är en styrka att bygga vidare på, säger Christian Walén.
Just nu har Careium-chefen inga planer på att ta bolaget till nya marknader. Istället ligger fokus på hård-, tjänste- och mjukvaruinnovationen, områden som Christian Walén spår att det kommer hända mycket inom framöver.
– Mjukvaran, och de associerade tjänsterna är extremt viktiga, eftersom investeringen redan tas i samband med att man som kund skapar förutsättningar för goda liv för våra seniorer då tekniken implementeras. Det blir helt enkelt större mervärden med inkrementell kostnadsökning och påtaglig vinst i funktionalitet, jämfört med mer dramatisk och dyr innovation vilket utmanar de offentliga systemen och skapar mindre genomslag, trots goda lösningar”, fortsätter han.
I torsdags släppte Careium sin rapport för årets tredje kvartal och på bara några dagar har aktien stuckit iväg med 30 procent. Bolagets omsättning ökade med 23,5 procent till 217,3 miljoner kronor. Rörelseresultatet uppgick till 20,7 Mkr, jämfört med -18,2 Mkr för samma period i fjol.
– Under kvartalet nådde försäljningen 97,2 Mkr i Norden, en tillväxt med 10,5 procent med en bruttomarginal på 39,9 procent, vilket indikerar fortsatt god utveckling, säger Christian Walén.
Framåt ser han god utveckling mot bakgrund av de stora demografiska skiftena, samt den digitaliseringsvåg som sveper över Europa där analoga och andra nät fasas ut.
– Det är en enorm styrka att ha ett nordiskt perspektiv på innovation. Det som för oss är helt naturligt, är i många av de stora europeiska marknaderna mycket nytänkande, inte minst kring hur sensorer och data kan användas på nya sätt vilket är själva kärnan i modern välfärdsteknologi, säger Christian Walén.
Martin Linderoth