Ett av världens största läkemedelsbolag väljer ut Lundainkubatorn Smile för en så kallad Golden Ticket. Smile-chefen Ebba Fåhraeus kallar det ”ett enormt erkännande”.
Läkemedelsbolaget Abbvie Skandinavien lanserar konceptet Golden Ticket tillsammans med life science-inkubatorn Smile. Syftet är att gå in i partnerskap med ett lovande nystartat företag vars mål är att upptäcka nya innovativa behandlingar som förbättrar livet för människor som påverkas av sjukdom.
– Att Abbvie väljer ut Smile för en Golden Ticket är ett enormt erkännande, inte bara för oss. Det är också ett erkännande av den unika forskningskvalitén vid Lunds universitet och en stor fjäder i hatten för hela staden Lund, säger Smiles vd Ebba Fåhraeus.
Enligt henne är Smile den enda inkubatorn i Skandinavien som tilldelats en Golden Ticket av Abbvie. Konceptet är utformat för att hjälpa ett lovande nystartat företag att kommersialisera sin innovativa läkemedelsforskning genom att ge ett års tillgång till företags- och forskningsutrymme hos Smile.
– Bolag som fått en Golden Ticket har hamnat i fantastiska affärer med Abbvie, det här är en jättemöjlighet för det bolag som blir utvalt. Samarbeten med internationella läkemedelsbolag är viktigt både för det enskilda bolaget och för utvecklingen av nya läkemedel och behandlingar. Vi ser fram emot att bidra med vår expertis och erfarenhet av att hjälpa life science startups att kommersialisera sina innovationer, säger Ebba Fåhraeus.
Ansökan till programmet är öppen för företag som forskar inom Abbvies fem nyckelområden: onkologi, neurovetenskap, immunologi, oftamologi och estetik. Vinnaren av Golden Ticket väljs ut av Abbvies och Smiles forsknings- och affärsledare. Beslutet kommer att baseras på en uppskattning av företagets förmåga att visa upp banbrytande forskning med potential att transformera medicinsk behandling inom våra nyckelområden.
Martin Linderoth