torsdag 2 maj 2024

inloggad som

Klockan tickar för Joe & The Juice

|  
|  

Det går från dåligt till värre för den danska juicekedjan Joe & The Juice.

Joe & The Juice har mer än 300 juicebarer varav 24 i New York, 64 i London, 57 i Köpenhamn, 38 i Stockholm, fyra i Malmö och en i Helsingborg. Juicekedjan blöder kraftigt och i våras skrev Rapidus att bolaget hoppades på ett nytt kapitaltillskott från den saudiarabiska private equity-fonden Veda Holding.

VD Thomas Nørøxe sa till Rapidus i början av april att gruppen fortfarande var hoppfull kring kapitaltillskottet och att dialogen inte hade avslutats. Men loppet ser nu ut att vara kört. Veda Holding hade villkorat ett kapitaltillskott på cirka 1 miljard svenska kronor med att fler investerare skulle pytsa in pengar, vilket inte skett.

De senaste fem räkenskapsåren har kedjan förlorat motsvarande 2,2 miljarder svenska kronor. Rapidus har tittat på räkenskaperna för 2022, som visar att årsresultatet slutade med en förlust på 400 miljoner svenska kronor.

Nu tickar klockan. Ett nytt låneavtal med SEB om cirka 1,5 miljarder kronor löper bara till sommaren 2024.

Enligt den danska affärstidningen Børsen har den amerikanska storbanken Citi fått i uppdrag att undersöka möjligheterna att sälja juicekedjan, men de preliminära buden är långt ifrån uppmuntrande. Den amerikanska private equity-fonden General Atlantic och den svenska private equity-fonden Valedo Partners äger majoriteten av Joe & the Juice. Dessa riskerar att bli stora förlorare.

De totala skuldförpliktelserna är enligt bokslutet för 2022 bokförda till cirka 4,5 miljarder svenska kronor.

Nu avbryts all planerad expansion. Detta i kontrast till förra året, då Joe & The Juice öppnade 23 nya butiker runt om i världen och rapporterade ny tillväxt i USA och Storbritannien.

Keld Broksø

Det går från dåligt till värre för den danska juicekedjan Joe & The Juice, som dras med en saftig förlust.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Så väcker du journalistens intresse

    Överraskning, känslor och pengar. Det är ingredienser till en artikel som väcker alla Rapidusläsares intresse. Så här gör du för att komma i tidningen.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.

  • Ascelia rusar på fas 3-resultat

    Ascelia Pharma, med huvudkontor i Malmö, redovisar positiva resultat från en fas 3-studie med kandidaten Orviglance. Aktien rusade på beskedet.

  • Delningsekonomi i Lejonkulan

    I morgon fredag släpper vi ett nytt avsnitt av Lejonkulan. Här är frågan om det finns ekonomi i delningsekonomi.