fredag 14 februari 2025

inloggad som

Simris Alg vill byta namn

|  
|  

Simris Algs styrelse föreslår att bolaget byter namn till Simris Group. Ett extrainkallat möte där aktieägarna ska rösta om namnändringen sker inom kort.

Bakgrunden till det föreslagna namnbytet är både en långsiktig strategi för att bredda alg-verksamheten till fler områden än livsmedel, och att namnet ska bli mer internationellt gångbart. Bolaget har tidigare haft en väldigt begränsad försäljning av sina algbaserade omega-3 tillskott och då i USA. Först nu i januari godkändes det för försäljning inom EU.

Simris Alg köpte under förra året det tyska bolaget Cyano Biotech, som jobbar med forskning och utveckling med fokus på algers medicinska egenskaper.

– Vi planerar att bygga en verksamhet som sträcker sig över flera områden, genom målinriktade förvärv av bolag under samma paraply. I den här industrin finns det många små bolag. Det är en långsiktig plan på upp mot 15 år fram i tiden, säger Julian Read, vd för Simris Alg.

Mette Carlbom

Simris Algs styrelse föreslår att bolaget byter namn till Simris Group. Ett extrainkallat möte där aktieägarna ska rösta om namnändringen […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Akut läge i återbruksbolaget

    Godsinlösen Nordic, GIAB, i Malmö är i akut likviditetsbrist. Vd Christer Persson kan inte utesluta konkurs eller rekonstruktion. Aktien störtdök efter dagens besked.

  • Norskt IT-företag köper Competensum

    ,
    HR-konsultföretaget Competensum i Helsingborg har blivit med norska ägare. — Vi kommer behöva rekrytera nu, säger vd Camilla Danielsson.

  • Upp och ned i rapportströmmen

    Medan Precise Biometics inte infriade förväntningarna gick det desto bättre för Careium. Både Kjell Group och Eolus meddelar nya finansiella målsättningar. Här är dagens skånska kvartalsrapporter.


  • Opticept växlar upp

    Lundabolaget Opticepts största delägare, som även är största kund ,bidrar med finansiering till produktion av utrustning. Men Opticept ser genombrottet komma även för andra produktsegment och startar en kapitalrunda för att resa 80 miljoner kronor.

  • Hon blir Krinovas nya vd

    Finanskvinnan Ulrika Hasselgren tillträder som ny vd för Krinova Incubator & Science Park i början av januari. Hon kommer närmast från rollen som hållbarhetschef i Coeli-gruppen.

  • Internationellt i Skåne om framtidens mat

    Kristianstad-inkubatorn Krinova Incubator & Science Park slår på stort för framtidens mat med “Spot on Food”, en internationell konferens om framtidens livsmedel.

  • Nothing Fishy i Lejonkulan

    Rapidus podd Lejonkulan tar nya kliv och lanserar nu formatet vodd, det vill säga filmade intervjuer. I studion har vi denna gång Ola Secher som tillsammans med sin kollega Jared Christensen är grundare av matföretaget Nothing Fishy.

  • Dug räddar kassan

    I ett år har Helene Nielsen varit vd för potatisdrycksföretaget Dug, tidigare Veg of Lund. Nu har hon städat, renodlat och sparat. Men en sinande kassa måste nu fyllas. Det ser hon ut att klara, men det blir dyrt.

  • Opticept tar nya steg

    Lundabolaget Opticept satsar på ett nytt kundsegment när bolaget går in som delägare i Malmöbolaget Simply No Waste, som förädlar restprodukter från livsmedelsindustrin.

  • Pågen har växt ur Malmö

    SOMMARINTERVJU: 300 000 stycken Lingongrova per vecka ska bli fler. Det har Pågens vd Anders Carlsson Jerndal tänkt sig. Men i Malmö går det inte att baka fler utan att bygga ut fabriken. Pågen är ytterligare ett klassiskt Malmöföretag som staden misslyckas med att låta växa.

  • Färdigbakade Krinova-bolag

    Får det vara vegansk fish and chips och sorbet? Nothing Fishy och Folkets Pops blev i fredags avtackade i Kristianstad efter att ha deltagit i Krinovas livsmedelsinkubator.

  • Hon ska rädda Veg of Lund

    Oatly-veteranen Helene Nielsen har tagit över som vd för Veg of Lund med potatisdrycken Dug. Nu är det vinna eller försvinna efter flera år av stigande förluster.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.