Massivegrundaren Martin Walfisz senaste bolag Multiscription stänger en investeringsrunda på motsvarande cirka 16 miljoner kronor. Än är det långt kvar till lönsamhet.
Bolaget utvecklar en teknik som integreras i spel. Det är en hybrid av gratisspel, där det ofta finns köp inom appen och reklam, och streamingtjänster med en månadsprenumeration. Lösningen kan enkelt beskrivas som en sorts vip-klubb där spelstudion integrerar tekniken i sin plattform och prenumeranter på tjänsten heter Unleashed får extra fördelar. Intäkterna delas så att spelstudion får en större del av inkomsterna och Multiscription en mindre.
– Framför allt går investeringen till att växa teamet som jobbar med våra spelpartners och programmerare som kan hjälpa oss att utveckla tekniken, säger Martin Walfisz, medgrundare till bolaget tillsammans med Multiscriptions vd Teis Anker Mikkelsen.
Bolaget har tidigare flaggat för en skarp lansering i början av året men har nu bytt strategi.
– Vi har gjort en mjuk lansering och det enklaste för oss är att låta den blir större och större. Nu har vi ett växande antal spel i nätverket för att vi vill se hur användarna beter sig. Kunna mäta beteendet och hur de använder tjänsten, säger han.
I nuläget använder sig drygt 20 spel av Unleashed. Runt tio personer på olika nivåer jobbar i bolaget och ytterligare sex heltidstjänster ska tillkomma.
– Fungerar det som vi tror blir det här väldigt skalbart. Vid 15-20 personer behöver vi inte bli så många fler. Det här är inte ett bolag som behöver en stor personalstyrka, säger Martin Walfisz.
In i rundan går redan existerande investerare finska Sisu Game Ventures, Tigrim och Danmarks investeringsfond Vækstfonden.
När är planen att ni ska gå med vinst?
– Det enkla svaret är så fort som möjligt, men just nu är inte fokus på att maximera intäkterna för Multiscription utan att få in så många publicister, spelstudios och spelare som möjligt. För ju fler spel som är med desto bättre blir det. Så jag kan inte tänka mig att det blir i år, säger han.
Mette Carlbom