tisdag 7 maj 2024

inloggad som

Tunga delägare till Malmödoldis

Malmöbolaget Remotive Labs har tagit fram en utvecklingsplattform som ska förenkla arbetet för mjukvaruutvecklare inom fordonsindustrin. Nu går bland andra Volvo Cars Tech Fund in i bolaget via en nyemission på nio miljoner kronor.

– Vi gör verktyg som gör det lätt för utvecklare och ingenjörer i fordonsbranschen att arbete effektivt när de utvecklar mjukvara. Tidigare har det krävts dyra komplexa verktyg för att komma åt signaler i bilarna, säger Per Sigurdson (till höger i bilden) som tillsammans med Aleksandar Filipov grundat RemotiveLabs.

Det var den senare som i rollen som mjukvaruutvecklare på Volvo Cars i Lund såg utmaningarna för bilindustrin. Enligt en rapport från McKinsey & Company kommer efterfrågan på mjukvaruingenjörer inom fordonsindustrin att vara tre till fyra gånger så stor vid 2030.

– Utvecklingen har överraskat bilindustrin. Fokus har tidigare varit på saker som produktionskostnader, plåt och förbränningsmotorer. Tesla är ett exempel på en tillverkare som rört sig snabbt när det kommer till att utveckla mjukvara, säger Per Sigurdson. 

RemotiveLabs tar fram teknik som göra det lättare för bilindustrin att utveckla och testa mjukvara. Bolaget ger utvecklare möjlighet att samarbeta i molnet och lagra stora mängder data från till exempel simuleringar, som sedan kan delas mellan deltagare i globala utvecklingsteam. Det är enligt Remotive-grundarna i dag svårt att göra utan deras teknik, eftersom hårdvaran inte hängt med i utvecklingen.

– Konkurrenterna är större traditionella tyska bolag. Men de är centrerade kring hårdvara och uppfyller ofta inte vad moderna utvecklare kräver, som öppenhet och transparens. Vi har tagit ett annat grepp på det och försöker flytta så mycket som möjligt till molnet för att utvecklare ska kunna samarbeta, samt dela data och program med varandra, säger Per Sigurdson.

Bolaget lanserade plattformen och började ta in kunder i början av året. Affärsmodellen går ut på att sälja licenser till biltillverkare även internationellt och i år landar omsättningen på fyra miljoner. Planen är att öka till elva miljoner 2023. 

I nyemissionen på nio miljoner kronor gick även Almi Invest och privata investeraren Anette Saleskog nu in i bolaget.

– Under guldruschen var det inte de som grävde guld som blev rikast, utan de som sålde spadarna, säger Per Sigurdson.

Mette Carlbom

Malmöbolaget Remotive Labs har tagit fram en utvecklingsplattform som ska förenkla arbetet för mjukvaruutvecklare inom fordonsindustrin. Nu går bland andra […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Ørsted Sverige trotsar motvind

    Efter fjolårets katastrofresultat skrotar danska Ørsted flera av sina havsvindsprojekt världen över. Men planerna på en massiv utbyggnad i Sverige kvarstår. 

  • Radinn-vd:n tar över elektronikföretag

    Det Malmöbaserade elektronikföretaget J2 Sourcing köper Vellingebolaget 5A som startpunkt för ett nytt affärsområde. Den tidigare Radinn-vd:n Mathias Bergman tar vd-stolen i det köpta bolaget.

  • Rapidus-34:a på nytt jobb

    Rapidus utsåg Ludvig Sjöberg till topp fem bland 34:orna 2022 för sitt arbete med transplatationsbolaget UGKL Science. Nu byter han jobb och blir vd för Moroxite T, ett bolag från Bonesupport-gänget.