Malmöbaserade Fieldly tar in 13 miljoner kronor i en nyemission för att expandera i Norden. Första land utanför Sveriges gränser blir Norge, där bolaget öppnar sitt första kontor i veckan.
– Vi har sedan tidigare betalande användare i Norge och andra länder ute i Europa. Det vi gör nu är att aktivt bearbeta den norska marknaden genom att öppna ett kontor i Oslo. Vi börjar marknadsföra oss online och försöker nå ut till potentiella kunder genom riktade marknadsförings- och säljinsatser, säger Fieldlys grundare och vd Sven Paulin.
Bolaget utvecklar ett digitalt projekthanteringsverktyg, en app som ska spara både tid och pengar för byggbranschen. Enligt Sven Paulin är byggsektorn en av världens minst digitala sektorer och har därmed ett stort behov av digitalisering och effektivisering.
– Norden ligger ungefär tre år före övriga marknader i Europa så vi ser vår expansion i Norge och övriga Norden som ett första steg i en större internationell expansion. Vårt verktyg ligger rätt i tiden och vi växer tre gånger snabbare än våra konkurrenter i Sverige när det kommer till procentuell nettoomsättningstillväxt.
Pengarna i den aktuella nyemissionen kommer från de nuvarande ägarna, däribland Byggmästar’n i Skånes grundare Christer Dahlén, som är huvudinvesterare i bolaget. Bolagets nettoomsättning låg på omkring 17 miljoner kronor förra året och ser ut att öka med ungefär 50 procent i år. Sverige kommer även i fortsättningen att vara bolagets huvudmarknad.
– Marknaden är hyfsat obearbetad, vi har fortfarande mycket att hämta på hemmaplan. Vi har snart använts i totalt 900.000 projekt, vilket är uppemot en dubblering från förra året, säger Sven Paulin.
Julia Eriksson