IoT-bolaget Life Finder tar ett omtag på sina försenade planer. Nu har företaget en kommersialisering och en större nyemission i sikte det närmaste året.
Den senaste tiden har uppskjutna tester och sålda fartyg, där deras sensorer installerats för testning, gjort att företaget tappat i tid.
– Det är fortsatt aktuellt med räddningstjänsten. Men testerna fick skjutas på framtiden, säger bolagets vd Anders Schening om de sensorer som skulle testas vid två brandstationer och användas vid skogsbränder.
Nu försöker de tänka i nya banor och bland annat se om sensorerna kan användas i större fabriksområden. “Safety Tech” är en snabbt växande industri, inom den kategorin befinner sig också Life Finder som märker av att begreppet uppmärksammas allt mer. I maj vann de bland annat Stena Lines innovationspris, Propeller Prize, för deras sensorer som ska öka säkerheten ute till havs.
– Vi har också haft intressanta möten med säkerhetsföretag som levererar system för säkerhet både till havs och till land. Det är kul när man får bekräftelser på att de gillar det vi gör. Där tillför vi en ny dimension på säkerhet, säger Anders Schening.
För att fortsätta med fälttester tog bolaget in 800.000 kronor från existerande ägare under sommaren, ytterligare en runda i liknande storlek planeras till hösten.
– Vi planerar för en större runda, cirka fem miljoner, när det närmar sig kommersialisering. Då är det dags att bygga organisation och släppa ut produkten på marknaden, men det är längre fram, inom de närmaste sex till nio månaderna, säger Anders Schening.
Mette Carlbom