Pandemin satte käppar i hjulet för OMotion vars eldrivna trehjuling skulle produceras i Kina. Nu har företaget flyttat från garaget i Hjärup till en verkstad i Stora Uppåkra där de själva bygger ihop fordonen.
– Vi fick börja om och fixar nu hela monteringen själva. En del komponenter gör vi själva, andra köper vi in. Det är ett bättre upplägg där vi kan ha en mycket bättre kvalitetskontroll, säger OMotions grundare och vd Ola Svensson.
Omställningen fick företaget att trappa ner på marknadsföringen och ge upp på tidigare försäljningsmål. Till en början har fokus varit på Sverige och under årets säsong, som börjar nu på våren, är tanken att börja satsa på Nordeuropa igen. Därför har bolaget nu genomfört en mindre nyemission riktad till nya ägare från den egna bekantskapskretsen.
Nästa säsong är planen att etablera sig i södra Europa och till dess hoppas Ola Svensson hitta nya finansiärer.
– Det har tagit längre tid än väntat men i höstas kunde vi leverera vår första trehjuling från verkstaden och har nu ytterligare fyra beställningar. Det är nu upp till oss att visa att affären funkar, vi siktar på att sälja 20 stycken i år, säger han.
Fordonet är godkänt för vägtrafik inom EU och körs av en handfull personer i Sverige och Tyskland. OMotion har även fått förfrågningar från USA, men planerar inte att gå in på den marknaden de närmsta par åren. Försäljningsmålet för nästa säsong är 100 fordon i Europa, därefter kan en etablering i USA bli aktuell.
– Förutom godkännande för vägtrafik i USA behöver vi ha seriösa återförsäljare och servicepartners för att det ska funka. Det är görbart, men en rejäl process, säger Ola Svensson.
Emiliano Strauss