fredag 19 april 2024

inloggad som

Suntribe lanserar nya produkter

|  
|  

Suntribe i Lund, som utvecklar och säljer ekologiska mineralbaserade solkrämer, har gått in i nya partnersamarbeten, samtidigt som bolaget lanserar nya produkter och tar in kapital.

– Vi har knutit till oss fem nya partners i Spanien, Frankrike, Kroatien, Sydafrika och Bonaire. Dessa har nyss skickat in de första beställningarna, så vi bygger sakta men säkert upp en stor kundbas, säger Suntribes medgrundare Julia Beyer.

Bolaget har sedan tidigare löpande samarbeten med stora partners som Lyko, Jordklok och Apohem, och har gått från 17 till 22 samarbetspartners de senaste månaderna. Suntribe ska även lansera nya produkter till sommaren.

– Vi förbereder en lansering av två helt nya produkter för sommaren, en solkräm och en annan produkt som vi än så länge vill hålla hemlig.

Företaget stängde nyss en investeringsrunda från externa finansiärer, som bolaget vill hålla anonyma, där summan landade på en miljon kronor.

– Pengarna kommer gå till att sätta fart på produktionen ytterligare då det under den här tiden på året finns en stor efterfrågan på våra produkter inför sommaren. Vi kommer också att öka våra sälj- och marknadsföringsinsatser via sociala medier för att öka trafiken till vår hemsida och se till att fler får upp ögonen för Suntribe, säger Julia Beyer.

Hon grundade bolaget, som tidigare uppmärksammats av internationella medier som Cosmopolitan, Focus och Financial Times,  tillsammans med Hampus Tarras-Wahlberg och Karl Roos. Trion deltog nyligen i en tävling, arrangerad av den oberoende organisationen Beauty Shortlist, där en jury jämför likartade produkter från olika varumärken. Suntribe fick priser i åtta olika kategorier.

– Bland annat fick vi en utmärkelse för bästa miljövänliga solkräm 2022 med hänsyn till påverkan på korallreven. Det känns fantastiskt roligt att skapa användbara produkter med minsta möjliga negativa klimatpåverkan, säger Julia Beyer.

Julia Eriksson

Suntribe i Lund, som utvecklar och säljer ekologiska mineralbaserade solkrämer, har gått in i nya partnersamarbeten, samtidigt som bolaget lanserar […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Svensk scampi i Lejonkulan

    Veckans avsnitt av podden Lejonkulan gästas av bolaget Cresponix som ska odla hållbar scampi i Sverige. Det är första gången Jan Dahlqvist bjuder in ett bolag helt utan Skånekopplingar.