Malmöbolaget Audiodo – som utvecklat en mjukvara för personlig ljudoptimering i hörlurar och högtalare – satsar internationellt och öppnar kontor i Kina, Sydkorea, Japan, USA och Nederländerna.
– Vi behöver finnas där de stora kunderna finns och det är framför allt i Asien och USA. Vi har redan värvat två personer med bra kontaktnät till att leda satsningarna i Kina och Sydkorea, säger Audiodos styrelseordförande Jonas Löfgren.
Audiodo grundades under namnet Hearezanz av en trio avhoppare från Sony Mobile och ST-Ericsson. För drygt ett år sedan inledde bolaget en omorganisering i hopp om att accelerera internationaliseringen och värvade då holländaren Amir Sheikh till vd-posten.
– Vi anställde Amir på grund av hans internationella kontaktnät inom vår bransch. Trots pandemin har vi på endast ett år lyckats med dessa etableringar och nu kan vi komma igång med satsningen.
Målet framöver är att accelerera försäljningen av företagets mjukvara, som licensieras främst till tillverkare av hörlurar. Bolaget samarbetar med varumärken som PSB Speakers, Skullcandy, Nocs och Fresh ‘n Rebel, som använder Audiodos mjukvara i sina produkter.
Emiliano Strauss