Malmöföretaget Eletive tar in tolv miljoner kronor från sina nuvarande ägare i en riktad nyemission för att öka tillväxten och vidareutveckla sitt verktyg för medarbetarundersökningar. Bolaget fortsätter att anställa fler säljare och ska även satsa på marknadsföring av sin tjänst, som mäter både välmående och engagemang hos anställda.
– Vi behöver inte ta in kapital för att överleva utan är fortfarande väldigt lönsamma. Det nya kapitalet ska användas till att växa snabbare och bygga vidare på vår produkt, både med att göra befintliga funktioner bättre och tillföra nya. Vår position bygger på att ha ett starkt verktyg jämfört med konkurrenterna, inte bara i Norden utan globalt, säger Eletives vd Marcus Wennmo, som i fjol var på topp fem på Rapidus och PwC:s 34-lista.
Eletive har i dag kunder i minst 15 länder. I takt med att företaget har blivit större har konkurrensen bytts ut, från att slåss om avtal med traditionella, konsultbaserade undersökningsföretag till stora teknikbolag.
– Nu är det fem-sex större leverantörer som vi hela tiden stöter på, framför allt amerikanska och brittiska företag. I det gänget är vi uppstickarna som slåss med konkurrenter som är värderade 30 gånger högre än vi själva. Så vi har en bra position på marknaden, säger Marcus Wennmo.
Under pandemin har företaget vuxit kraftigt, med en femdubbling av omsättningen och tredubbling av personalen. I vår flyttar Eletive från sina lokaler vid Gustav Adolf Torg i Malmö till betydligt större ytor på två våningar på Gråbrödersgatan.
– Den ena våningen fyller vi under våren och den andra efter sommaren, säger Marcus Wennmo.
Niclas Lindstrand