onsdag 23 oktober 2024

inloggad som

Kirurgisk symaskinstillverkare får ny vd

|  
|  

Efter sommaren siktar medicinteknikbolaget Suturion på att starta sin första kliniska studie för att CE-märka sin kirurgiska ”symaskin”. Redan i höst kan de första produkterna vara klara, enligt bolagets nytillträdde vd Paan Hermansson.

– Vårt fokus de kommande månaderna är att få de sista bitarna på plats så att vi kan starta vår första produktionsserie efter sommaren. Bland annat är det mycket dokumentation som ska skickas in till Läkemedelsverket. Vi kommer även att bygga upp en organisation för marknadsföring och försäljning, säger han.

Suturions symaskin är ett handhållet verktyg som ska användas för att sy ihop buken efter större operationer. Verktyget har utvecklats av kirurgen Gabriel Börner, som 2018 grundade Suturion tillsammans med instrumentteknikern Mats Christensson. Enligt bolaget underlättar verktyget själva proceduren genom att göra det både snabbare och säkrare att sy ihop sårkanter.

– Kan vi korta operationstiden med tio minuter handlar det om väldigt mycket sparade pengar. Operationstid är väldig dyr, framför allt i USA där vi ser en stor marknad. Verktyget reducerar risken för komplikationer, säger Paan Hermansson som hoppas att metoden kommer att bli ett standardiserat sätt att stänga buken.

Förra året tog bolaget in 14 miljoner kronor för att utveckla produkten. Tidigare har Suturion fått finansiering av LU Holding, Vinnova och Sten K Johnsons stiftelse. På sikt kan bolaget tänka sig att sälja tekniken, säger Paan Hermansson som närmast kommer från Johnson & Johnson-bolaget Ethicon.

– De stora drakarna skulle kunna utveckla något liknande, men deras fokus ligger på att utveckla digitala lösningar. Jag tror att de hellre är intresserade av att köpa vår teknik, säger han.

Sara Nkwe Assarsson

Efter sommaren siktar medicinteknikbolaget Suturion på att starta sin första kliniska studie för att CE-märka sin kirurgiska ”symaskin”. Redan i […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Hon vill digitalisera second hand

    Second hand-shopping är på stark frammarsch – men butikerna har inte råd att hänga med i den digitala utvecklingen. Linnea Lundmark (26), och hennes bolag Soop System har en lösning som Rapidus belönar med en 34:utmärkelse.

  • Bakslag för Camurus

    Camurus i Lund, Sveriges tredje största läkemedelsbolag sett till börsvärde, fick se sin aktie rasa med nästan 10 procent på tisdagen. ”Beskedet från FDA är beklagligt”, säger vd Fredrik Tiberg.

  • Negativ tillväxt för Inwido

    Fönsterbolaget Inwido i Malmö levererar en kvartalsrapport som är mindre dålig än förväntat och aktien stiger på rapporten. Men det finns orosmoln på den pressade bygg- och renoveringsmarknaden.

  • Thule flyttar huvudkontoret

    Thule Groups huvudkontor lämnar de nuvarande lokalerna vid Mobilia i Malmö. Nästa sommar går flyttlasset.


  • Medimi blir norskt

    Lundabolaget Medimi som utvecklar avancerad läkemedelsdosering köper det norska bolaget Med Things som har en likartad produkt. Men trots att det är Medimi som är köparen är det norrmännen som tar kontrollen.

  • Medimi hoppas på svenskt genombrott

    Lundabolaget Medimi har tecknat ett nytt samarbetsavtal med apoteksaktören Apoex. Vd Johan Wiesel hoppas att det ska bli nyckeln till ett genombrott på den svenska marknaden.

  • Ny vd ska ta Starfish till börsen

    Förre Learning to Sleep-vd:n Micael Gustafsson blir ny vd i Starfish of Sweden. Nu ska han ta bolagets teknik till marknaden. En kommande notering finns med i planerna.

  • Medbeat fick napp i Draknästet

    Tre drakar nappade när Erik Rask pitchade sitt företag Medbeat i SVT:s Draknästet. Drakarnas investeringar värderar bolaget till 84 Mkr, men Erik Rask åkte hem med mer pengar än han sökt. 

  • Nanoecho valde börsnotering trots tufft marknadsklimat

    Nanoecho i Lund tvingades att kraftigt sänka teckningskursen under teckningsperioden inför börsinträdet i augusti. Men på onsdagen kom besked om ett godkännande från Läkemedelsverket och aktien har sedan dess rusat mer än 50 procent.

  • …och trög försäljning för en annan hjärnkylare

    Dignitanas nye vd Fredrik Jonsson ärver svaga siffror för kvartal två. Fokus ligger nu på att bredda erbjudandet till bolagets kunder, som är kliniker som ger cellgiftbehandling till cancerpatienter.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.

  • Färgrikt bolag söker kapital

    Lundabolaget Mantis Photonics letar finansiering för att vidareutveckla sitt instrument för en ny typ av medicinska undersökningar av ögats näthinna.

  • Till salu: app mot psykisk ohälsa

    Bolaget bakom hälsoappen Ablemind är försatt i konkurs. Men konkursförvaltaren är optimistisk och tror att han snabbt kan hitta en ny ägare till bolagets digitala verktyg.

  • USA-flytt lyfter Immunovia

    Lundabolaget Immunovia redovisar en kraftigt minskad förlust för årets första kvartal. Flytten över Atlanten och minskad personalstyrka ligger bakom resultatet.