fredag 22 november 2024

inloggad som

…som testas i högprofilerad holländsk satsning

|  
|  

Förra året startade projektet P4O2, eller Precision Medicine for More Oxygen, ett brett holländskt forskningssamarbete mellan offentliga och privata aktörer. Syftet är öka möjligheterna för tidig upptäckt, förebyggande och behandling av allvarliga lungsjukdomar.

Forskningsprogrammet ska bland annat undersöka vad som orsakar KOL – kronisk obstruktiv lungsjukdom – och ska testa en kombination av olika metoder för att åtgärda de bakomliggande orsakerna. En av metoderna är kosttillskott och där föll valet på SmartFish-produkten Remune.

– Det är en väldigt omfattande studie av lungsjukdomar med flera stora läkemedelsföretag och forskningsinstitut. Av alla medicinska nutritionsprodukter i världen ansåg de att Remune var bäst lämpad för lungsjuka. Det är en fjäder i hatten för oss, säger Geir Harstad.

Remune utvecklades från början för att tackla undernäringen som många kroniskt eller allvarligt sjuka lider av. SmartFish har dessutom fokuserat på just KOL och lungcancer då de sett att dessa patienter ofta drabbas av allvarlig undernäring.

– Innan projektet hann komma igång kom covid. Då valde konsortiet att lägga till ett ben som fokuserar på återhämtning av Covid-patienter där Remune också ingår. Det är väldigt spännande att de har ett så pass holistiskt grepp där medicinsk nutrition spelar en viktig roll och fokus inte bara ligger på läkemedel. I dag är man mycket mer medveten om nutrition och hur viktigt det är för all typ av vård, säger Geir Harstad.

Utöver flera stora holländska universitet och forskningsinstitut ingår bland annat jättar som Boehringer-Ingelheim, Philips, Ortec och Roche i P4O2. SmartFishs produkter produceras i dag i Småland, men inom kort flyttas produktionen till Norge.

Emiliano Strauss

Förra året startade projektet P4O2, eller Precision Medicine for More Oxygen, ett brett holländskt forskningssamarbete mellan offentliga och privata aktörer. […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Opticept växlar upp

    Lundabolaget Opticepts största delägare, som även är största kund ,bidrar med finansiering till produktion av utrustning. Men Opticept ser genombrottet komma även för andra produktsegment och startar en kapitalrunda för att resa 80 miljoner kronor.

  • Hon blir Krinovas nya vd

    Finanskvinnan Ulrika Hasselgren tillträder som ny vd för Krinova Incubator & Science Park i början av januari. Hon kommer närmast från rollen som hållbarhetschef i Coeli-gruppen.

  • Internationellt i Skåne om framtidens mat

    Kristianstad-inkubatorn Krinova Incubator & Science Park slår på stort för framtidens mat med “Spot on Food”, en internationell konferens om framtidens livsmedel.

  • Nothing Fishy i Lejonkulan

    Rapidus podd Lejonkulan tar nya kliv och lanserar nu formatet vodd, det vill säga filmade intervjuer. I studion har vi denna gång Ola Secher som tillsammans med sin kollega Jared Christensen är grundare av matföretaget Nothing Fishy.

  • Dug räddar kassan

    I ett år har Helene Nielsen varit vd för potatisdrycksföretaget Dug, tidigare Veg of Lund. Nu har hon städat, renodlat och sparat. Men en sinande kassa måste nu fyllas. Det ser hon ut att klara, men det blir dyrt.

  • Opticept tar nya steg

    Lundabolaget Opticept satsar på ett nytt kundsegment när bolaget går in som delägare i Malmöbolaget Simply No Waste, som förädlar restprodukter från livsmedelsindustrin.

  • Pågen har växt ur Malmö

    SOMMARINTERVJU: 300 000 stycken Lingongrova per vecka ska bli fler. Det har Pågens vd Anders Carlsson Jerndal tänkt sig. Men i Malmö går det inte att baka fler utan att bygga ut fabriken. Pågen är ytterligare ett klassiskt Malmöföretag som staden misslyckas med att låta växa.

  • Färdigbakade Krinova-bolag

    Får det vara vegansk fish and chips och sorbet? Nothing Fishy och Folkets Pops blev i fredags avtackade i Kristianstad efter att ha deltagit i Krinovas livsmedelsinkubator.

  • Hon ska rädda Veg of Lund

    Oatly-veteranen Helene Nielsen har tagit över som vd för Veg of Lund med potatisdrycken Dug. Nu är det vinna eller försvinna efter flera år av stigande förluster.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.