Lundaföretaget Hemset, som erbjuder inredningstjänster online, har inlett ett samarbete med det statliga bolånebolaget SBAB. Därmed kommer SBAB:s bolånekunder erbjudas rabatt på Hemsets tjänster, som i sin tur blir marknadsförda för fler användare än någonsin.
– I fredags kom det första utskicket till 3.000 kunder och flera liknande är planerade under de närmaste sex veckorna. Vi har tidigare gjort pilotprojekt med SBAB och bland annat varit synbara i deras app, men det har varit ett långt avtalsarbete för att få detta första riktiga samarbete på plats. För oss som är så små är det en stor grej att samarbeta med ett så stort och stabilt bolag, säger Hemsets vd Nellie Rolf till Rapidus.
Hemset bildades för två och ett halvt år sedan med affärsidén att sammanföra kunder med inredare via företagets onlinetjänst. Åtta inredare är kopplade till Hemset och arbetar på konsultbasis, men pandemin satte käppar i hjulet för planerna så mycket att företaget under en tid inte hade någon verksamhet.
– Fokus flyttades för de flesta människor så vi kände att det inte var läge för vår tjänst mitt i en sådan kris. Så halva förra året la vi i princip företaget vilande, men jag och de fyra grundarna fortsatte prata om det och nu är inredningstjänster mycket mer aktuella igen, säger Nellie Rolf.
Niclas Lindstrand