tisdag 23 juli 2024

inloggad som

Fitnessfika säljs till Helsingborgsentreprenör…

|  
|  

Victoria Andersson, som förra året utsågs till en av Rapidus 34:or, har sålt Fitnessfika i Helsingborg. Den nya ägaren Karsten Deppert, tillträdde i september med hans kaffeverksamhet Nybryggt.

– Karsten har hållit mig i handen genom hela mitt entreprenörsskap, så att lämna över vad jag skapat till honom känns fantastiskt kul, fika och kaffe klingar ju dessutom rätt bra ihop, säger Victoria Andersson före detta vd på Fitnessfika till Rapidus.

Fitnessfikas havrebar Bar-a havre lanserades förra hösten mitt under brinnande corona – och blev en riktig försäljningssuccé. Just nu ligger det i pipen att ta fram en vegansk variant och Victoria har bestämt sig för att delvis stanna kvar inom företaget.

– Jag är fortfarande kvar på ett hörn då jag sköter företagets marknadsföring. Hela resan med Fitnessfika, att starta och driva företag, har gett mig erfarenheter och insikter som är ovärderliga för mig.

Till vardags jobbar hon heltid som webbredaktör uthyrd på konsultbasis till Bjurfors. Samtidigt driver hon vidare sitt aktiebolag och i juli startade hon tillsammans med två kompisar en webbshop som säljer plastsmyckesringar. Hon beskriver det som en “spontan sommarkvällsidé”.

– Precis som jag gjorde när jag startade Fitnessfika så upplevde jag ett glapp på marknaden. Jag hade en känsla av att den här typen av smycken är en kommande trend och borde finnas i Sverige. Vi ville köpa ringar för eget bruk, men såg det också som en utmaning att se hur snabbt vi kunde starta upp en webbshop och få igång försäljning, säger Victoria Andersson.

Sedan den fjärde juli i år har webshoppen bob-c(punkt)se sålt plastsmyckesringar för strax under 100.000 kronor fördelat på drygt 500 ordrar.

Julia Eriksson

Victoria Andersson, som förra året utsågs till en av Rapidus 34:or, har sålt Fitnessfika i Helsingborg. Den nya ägaren Karsten […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.


  • Tillfällig avkylning i het bransch

    HMS Network-grundarens ehandelsbolag JS Energi i Helsingborg kämpar med lönsamheten. Försäljning av värmepumpar på nätet gav växtvärk under chock-året för elpriser 2022.

  • Färdigbakade Krinova-bolag

    Får det vara vegansk fish and chips och sorbet? Nothing Fishy och Folkets Pops blev i fredags avtackade i Kristianstad efter att ha deltagit i Krinovas livsmedelsinkubator.

  • Skånsk återvinningspionjär bantar sig i form

    Staffanstorpsbaserade Godsinlösen genomför det tredje besparingsprogrammet på drygt ett år. Personalstyrkan ska nu minskas med 17 medarbetare. Åtgärderna ser ut att ha effekt. Det framgår av företagets färska kvartalsrapport.

  • Hon ska rädda Veg of Lund

    Oatly-veteranen Helene Nielsen har tagit över som vd för Veg of Lund med potatisdrycken Dug. Nu är det vinna eller försvinna efter flera år av stigande förluster.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.

  • ”Vi behöver gasa och bromsa samtidigt”

    Emballageföretaget Boxon i Helsingborg räknar med ett tufft 2024.
    – Vi märker tydligt av lågkonjunkturen, säger vd Fredrik Ståhl som trots det siktar på att dubbla omsättningen på längre sikt.

  • De utmanar Systemets vinmonopol

    Winefinder och Vinoteket går samman och bildar ett helt nytt bolag. Detta efter en lång och uppmärksammad tvist med Systembolaget.

  • Opticept pressar spanska oliver

    Opticept i Lund kommer in på den spanska olivoljemarknaden som lidit svårt av torka på senare år. En första försäljning av maskiner som ökar oljeutvinningen går till ett stort olivoljekooperativ.

  • Pommes ska lyfta Lundabolag

    En global kanadensisk koncern investerar cirka 10 miljoner kronor i Opticept och blir därmed en av de största ägarna i Lundabolaget. Företagen ska tillsammans lansera produktionslinjer för tillverkning av pommes frites.

  • Skånska bjässar shoppar bolag

    Servettbolaget Duni blir majoritetsägare i tyska Relevo och e-handelsjätten BHG fortsätter att konsolidera marknaden.