Earin tar in 20 miljoner med siktet inställt på en global satsning och vidareutveckling av teknologin. Malmöföretaget som uppmärksammats för sina små trådlösa hörlurar lanserade i början av året tredje generationens hörlursnäckor i USA. Där hyllades de av recensenter för kvaliteten och komforten. Nu bryter företaget in på nya marknader.
– Vi är nu tillgängliga i butik i Japan, Hong Kong och Norden och är fortfarande ute med vår produkt i USA via Amazon. Vi är även igång och lanserar i Frankrike och England. Där börjar vi via nätförsäljning och tittar sedan på möjligheten att sälja via butik också, säger Johan Lembre, vd på Earin till Rapidus.
I Norden säljs hörlurarna sedan en tid tillbaka på Hifi-klubben, vilket Malmöföretaget är stolta över.
– Vi betraktar det som en kvalitetsmärkning genom att vi är en av endast en handfull varumärken som de säljer. Det är en stor bekräftelse och något vi verkligen strävat efter. Vi har byggt upp ett fantastiskt bolag och har ett starkt ingenjörsteam som ser möjligheterna och utmanar gränserna för vad som är tekniskt möjligt, säger Johan Lembre.
Förutom att Earins huvudägare Bluewise Fund, som är Bluetooth-pionjären Örjan Johanssons bolag, har gått in med en stor andel så har även nya delägare tillkommit i form av Göteborgsbaserade Qamcom. Dessa kommer även hjälpa till att skala upp företaget.
– Pengarna från investeringsrundan ska främst gå till expansion, marknads och säljinsatser och förutom det så tittar vi på hur vi kan bredda vår teknik. Vi är inne i en intressant fas och för dialog med ett antal potentiella partners för nya applikationsområden, så det är mycket som händer just nu.
Earin är redan igång med nästa steg och tittar just nu på en ny hörlursmodell som kan utgöra en fjärde generation, denna planeras vara klar i början på nästa år.
Julia Eriksson