Malmöbolaget Eletive har på drygt ett år femdubblat sin omsättning och nästan tredubblat personalen. Nu har företaget vuxit ur sina lokaler och tittar på vilka länder som säljkontor ska etableras i.
Digitaliseringen och hemmaarbetet i coronapandemins spår har gjort att efterfrågan ökat kraftigt för Eletives verktyg för medarbetarundersökningar, som mäter både välmående och engagemang. Det säger vd Marcus Wennmo, som två år i rad varit på Rapidus och PwC:s 34-lista.
– Vi växer så det knakar, just nu är vi 40 personer och för ett år sedan var vi 13. Våra trender pekar verkligen rakt upp och har fått en rejäl boost i och med pandemin. Nu finns vi på 19 marknader: USA, Korea, Australien, Sydafrika…
I dag sitter Eletive vid Gustav Adolfs Torg i Malmö, men med den snabba personalökningen letar företaget nu efter en lokal runt 1.500 kvadratmeter – att jämföra med dagens 400. Även om bolaget nu ser över möjligheten att starta säljkontor för att hantera de olika tidszonerna som kunderna finns i ska Malmö fortsätta att vara basen.
– Europa ska skötas från Malmö och vi behöver två våningar till för att få plats med alla, vilket betyder att vi måste röra på oss. Att sälja till exempelvis Australien från Malmö är tufft tidsmässigt så vi lär behöva öppna säljkontor i olika delar av världen, men det blir inte i år, säger Marcus Wennmo.
I januari gjorde Eletive en nyemission på elva miljoner kronor för att utöka säljstyrkan och möta efterfrågan. Några nya emissioner är dock inte planerade, enligt Marcus Wennmo.
– Alla intäkter återinvesteras i tillväxt, i det här skedet är inte målet att gå med vinst. Just nu är vi självförsörjande så även om vi fått flera förfrågningar från investerare har vi avböjt. Men visst kan vi komma till en punkt där vi väljer att ta in mer kapital.
Niclas Lindstrand