Den Lundabaserade ryggsäckstillverkaren IAmRunBox siktar på att ta in 25-30 miljoner kronor i en ny investeringsrunda för att stärka sitt varumärke och etablera sig på marknaderna i Tyskland, Storbritannien, USA och Kanada. Inom två år satsar Active Trend Sverige, bolaget som ligger bakom varumärket IAmRunBox, på börsnotering, berättar vd:n Kirill Noskov.
– Vi har ägnat fyra år åt att utveckla våra produkter och bygga ett varumärke. Nu är det dags att komma fram ur skuggan, vi är fortfarande relativt okända på den svenska marknaden, säger han.
Kirill Noskov startade IAmRunBox som en hobbyverksamhet 2005. Tio år senare bestämde han sig för att sadla om till heltidsentreprenör och grundade bolaget Active Trend. I dag har bolaget ett kombinerat kontor och konceptbutik i centrala Lund och omkring tio anställda. Ryggsäckarna säljs i ett fyrtiotal länder
– Vår vision är att tillverka ryggsäckar som uppmuntrar till an aktiv livsstil. Målgruppen är inte bara löpare utan även unga, kreativa entreprenörer som cyklar till kontoret eller affärsresenärer som vill kunna packa sportkläder eller sticka ut och segla innan de kliver på tåget, säger Kirill Noskov.
I början på nästa år släpper bolaget en provkollektion med 400-500 ryggsäckar utrustade med GPS, solcellsdrivna LED-lampor och mobilladdare som har tagits fram i samarbete med Sigma Connectivity. Ryggsäcken har även en funktion där användaren kan se hur mycket de minskar sitt koldioxidutsläpp genom att cykla eller springa till jobbet, jämfört med bil eller kollektivtrafik.
– Det är inget vi kommer att tjäna några större summor på, men det går i linje med vår hållbarhetsprofil. Vår värld blir allt mer uppkopplad och vi vill vara först på bollen vad gäller den smarta ryggsäcken. Vi tittar även på ett bättre alternativ till Ikeapåsen, som kommit att bli en populär bärlösning för triatleter, säger han.
Sara Nkwe Assarsson