För att komma ett steg närmre marknaden stängde Lundabaserade Innoscentia nyligen en investeringsrunda på fem miljoner kronor.
– Investerarna är nya affärsänglar och den nya investeraren Tiki Invest. Vi är inne i slutfasen av produktutvecklingen av vår produkt, vår analoga etikett, så pengarna läggs framförallt där, säger Erik Månsson, vd på Innoscentia.
Bolaget har utvecklat en patenterad teknik för livsmedel – en sensorbaserad matetikett som läser av färskheten i livsmedel. Etiketterna mäter med hjälp av gasutvecklingen i förpackningen livsmedlets faktiska färskhet.
På samma gång som företaget utvecklar sin produkt gör man sig redo för industrialiseringsfasen som Innoscentia tagit sig in i det senaste halvåret. Valideringstester och certifiering står först på tur och sker under hösten. Därefter väntar en period av pilottester.
– Pilottesterna kommer att inledas i början på nästa år med syftet att testa att etiketten fungerar i en större skala och även för att göra den så slutkonsument-vänlig som möjligt. Planen är att därefter skala upp företaget.
När Rapidus i våras pratade med Erik Månsson berättade han att det var en kapplöpning till marknaden. Läget är nu, ett halvår senare, ungefär detsamma.
– Kommersialiseringsarbetet kommer inledas när vi genomfört pilottesterna och vi hoppas se de första etiketterna på marknaden under nästa år, säger han.
Julia Eriksson