Med ödessommaren avklarad för det skånska näringslivet är det dags för ödeshösten. Sedan ödesvintern (infoga valfritt ”Game of Thrones”-skämt, själv är jag för bitter över slutavsnittet för att orka). Och så vidare tills vi har ett helt ödesår. Ett till. Egentligen är ju vartenda år ett ödesår för det företag som inte är på tårna. Men vad vi lär se i höst är flera entreprenörer som i stället kan casha in.
Av Niclas Lindstrand, Rapidus fyndjägare
Den enda skillnaden för näringslivet mellan coronaåren och ett år som nöjer sig med epidemier har varit hur snabbt allting gått de senaste 18 månaderna, allting från produktionen av domedagsrubriker och börskrasch till digitalisering och att (för tidigt) blåsa faran över gång på gång har gått med blixtens hastighet. Men att få företagare vågat ta semester i nådens år 2021 gör det bara till ett alldeles vanligt år. Liksom att skånska bolag är högvilt för investerare – och lär fortsätta vara det. Även om hösten är här våras det för uppköp.
Så sent som i går kunde Rapidus avslöja att den brittiska riskkapitaljätten Bridgepoint går in i TicTac. Inget av namnen är direkt oväntat – eller att summan är hemlig, men av investerarens historik att döma kan vi snacka om ett niosiffrigt belopp. Bridgepoint har haft en stor närvaro i Sverige i tio år med en lång rad högprofilerade köp och vad Rapidus erfar så köade riskkapitalisterna för att få ta en bit av TicTac.
Digital undervisning var en bransch med framtiden för sig före pandemin och såhär mot slutet (eller är det dags igen snart?) så är framtiden redan här. Få eller ingen lär bestämma sig för att vrida klockan tillbaka och göra sin utbildning dyrare och mindre effektiv igen. Med ett fint facit även hos Skatteverket de senaste åren (kombinationen av hög tillväxt och sund vinstmarginal är lika sällsynt som en fotbollsanfallare som är lika bra på att passa som på att skjuta själv) är det närmast en lättnad att inte hela TicTac sålts till en utländsk jättekonkurrent. Inte än i alla fall.
Men TicTac är långt ifrån ensamma om att vara högvilt på marknaden, även om de riktiga fynden finns inom en ganska smal korridor. Nu har vi sett en rad börsnoteringar av life science-företag som visserligen gått bra vid själva emissionen, men sedan har börskursen slaknat oroväckande. Tiden och pengarna som det tar att få läkemedel, behandlingsmetoder eller medicinteknik till marknaden är avskräckande när placeringshorisonten blivit sådär en kvart och investerare har lika mycket is i magen som en ouppfostrad Jack russell terrier.
Mjukvara och nättjänster däremot, som slipper fas ett till och med femtielva-studier, kan nästan bestämma själva när de ska låta sig bli slukade av större fiskar i samma damm. Och nog kan det vara lockande för entreprenörer att äntligen få se lite pengar – och ha tid att göra av med dem.
Bli därför inte förvånade när ni ser hur skånska företag som StudyBee, Eletive, YouCruit och Årets Rapidusföretag 2020, Spiideo, jagas längs Engelbrektsgatan i Malmö av storföretag som försöker trycka ned pengar i deras fickor. Samtliga har konkurrenter – och komplement – på världsmarknaden som kanske inte har samma kreativitet eller energi, men desto mer pengar.
Och ni vet var ni kommer att läsa om det först, för nu är sommaren slut även på Rapidus.
Niclas Lindstrand