fredag 22 november 2024

inloggad som

Nytt bolag gör drycker av matsvinn

|  
|  

Nybildade Simply No Waste tar tillvara på restprodukter från livsmedelsindustrin och omvandlar det till näringsfyllda drycker. I höst är de redo för lansering av sin första produkt och får draghjälp av en profil från Aventure-koncernen.

Fem personer är engagerade i foodtechbolaget och Arash Sabet jobbar heltid med det. Medgrundare är även Tina Johnsson och Emil Lagerstedt. Tillsammans har de tagit fram en idé om hur man kan återanvända matsvinn från andra verksamheter genom att ta tillvara på näringen i restprodukter.

– Jag har jobbat med tillgång och efterfrågan, har en bra förståelse om hur livsmedelsindustrin fungerar och vet hur mycket matsvinn som finns. Vi har jobbat med det här projektet sedan strax innan corona, gjort research och jobbat med trial and error. Just nu är vi i prototypstadiet, säger Arash Sabet, som i grunden är ingenjör och har en examen inom affärsstudier.

Han slutade som operativ chef på Holy Greens för att satsa helhjärtat på det nya bolaget. Till en början utvinner företaget näring ur avokadokärnor, men tanken är att det ska utökas till andra livsmedel.

Idén har fått gehör från inkubatorerna Minc och Krinova. Men även extraktionskemisten Arwa Mustafa, vars bolag Arwa Foodtech är en del av Aventurekoncernen, har engagerat sig i bolaget.

– När jag började presenterade jag min idé för ett flertal bolag och inkubatorer. Hon hörde talas om det och kontaktade mig, säger han.

Under hösten planerar de att lansera sin första dryck i två olika smaker, som ska säljas på restauranger och genom e-handel. Tanken är att de längre fram även ska ta fram substrat åt dryckestillverkare som vill göra sina egna produkter hälsosammare.

Mette Carlbom

Nybildade Simply No Waste tar tillvara på restprodukter från livsmedelsindustrin och omvandlar det till näringsfyllda drycker. I höst är de […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Opticept växlar upp

    Lundabolaget Opticepts största delägare, som även är största kund ,bidrar med finansiering till produktion av utrustning. Men Opticept ser genombrottet komma även för andra produktsegment och startar en kapitalrunda för att resa 80 miljoner kronor.

  • Hon blir Krinovas nya vd

    Finanskvinnan Ulrika Hasselgren tillträder som ny vd för Krinova Incubator & Science Park i början av januari. Hon kommer närmast från rollen som hållbarhetschef i Coeli-gruppen.

  • Internationellt i Skåne om framtidens mat

    Kristianstad-inkubatorn Krinova Incubator & Science Park slår på stort för framtidens mat med “Spot on Food”, en internationell konferens om framtidens livsmedel.

  • Nothing Fishy i Lejonkulan

    Rapidus podd Lejonkulan tar nya kliv och lanserar nu formatet vodd, det vill säga filmade intervjuer. I studion har vi denna gång Ola Secher som tillsammans med sin kollega Jared Christensen är grundare av matföretaget Nothing Fishy.

  • Dug räddar kassan

    I ett år har Helene Nielsen varit vd för potatisdrycksföretaget Dug, tidigare Veg of Lund. Nu har hon städat, renodlat och sparat. Men en sinande kassa måste nu fyllas. Det ser hon ut att klara, men det blir dyrt.

  • Opticept tar nya steg

    Lundabolaget Opticept satsar på ett nytt kundsegment när bolaget går in som delägare i Malmöbolaget Simply No Waste, som förädlar restprodukter från livsmedelsindustrin.

  • Pågen har växt ur Malmö

    SOMMARINTERVJU: 300 000 stycken Lingongrova per vecka ska bli fler. Det har Pågens vd Anders Carlsson Jerndal tänkt sig. Men i Malmö går det inte att baka fler utan att bygga ut fabriken. Pågen är ytterligare ett klassiskt Malmöföretag som staden misslyckas med att låta växa.

  • Färdigbakade Krinova-bolag

    Får det vara vegansk fish and chips och sorbet? Nothing Fishy och Folkets Pops blev i fredags avtackade i Kristianstad efter att ha deltagit i Krinovas livsmedelsinkubator.

  • Hon ska rädda Veg of Lund

    Oatly-veteranen Helene Nielsen har tagit över som vd för Veg of Lund med potatisdrycken Dug. Nu är det vinna eller försvinna efter flera år av stigande förluster.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.