Kunskapspartner i Lund har under sommaren fördjupat sitt samarbete med Tillväxtverket och satt igång ett nytt Almi-projekt. Detta efter att pandemin fått bolaget att sadla om.
– Det fysiska mötet har alltid varit centralt för oss. Vi har fokuserat på traditionell projektledning och konsulttjänster inom strategiutveckling. Nu har vi styrt om och blivit mer digitala eftersom vi ser att fler företag väljer att satsa på strategiresurser inhouse. Så vi fokuserar mer på rådgivning och utbildningar, säger Givi Kokaia, som tillträdde som vd för Kunskapspartner vid årsskiftet.
I juli blev det klart att Tillväxtverket och Almi satsar vidare på samarbetet med Lundabolaget och deras partner Digital Scorecard. Tillsammans erbjuder de kostnadsfria webbinarier och workshops på temat ”digital strategi inom marknadsföring och försäljning”.
I våras fick dessutom Kunskapspartner, Digital Scorecard och klusterorganisationen Packbridge ett annat projekt tilldelat från Tillväxtverket. Det går bland annat ut på att erbjuda kostnadsfria digitala utbildningar om hur företag använder data som en strategisk resurs.
– Det handlar om att förstå essensen av datan runt omkring dig. Dels ska du kunna samla in datan på ett strukturerat sätt, dels ta din tid att förstå mönster och samband för strategiska beslut. Många små och medelstora företag vet inte vart de ska börja och behöver stöd i att använda data som en strategisk resurs i beslutsfattandet. Vi vill försöka ge dem den kunskapen, säger Givi Kokaia.
Emiliano Strauss