Det Malmöbaserade startupföretaget OmMej tar in 4,7 miljoner kronor för utveckling, marknadsföring och sälj av sin digitala plattform för att kartlägga barns psykiska hälsa. 2,8 miljoner kommer från Almi Invest och resten från privata investerare.
– Som ett socialt företag, som ser att vi kan lösa stora samhällsproblem tillsammans, vill vi växa och nå så många som möjligt. Därför tittar vi på den internationella marknaden. Inom ett till ett och ett halvt år kan vi lansera utomlands, vi har redan kontakter i Danmark och Norge, säger OmMejs vd Nicolina Fransson till Rapidus.
OmMej startade 2019 för att Nicolina Fransson, med 20 års erfarenhet av att arbeta med barn och unga med psykisk ohälsa, såg behovet av att jobba förebyggande. Tjänsten består av en app där barnen kan beskriva sin situation och ett administrationsverktyg för den som bjudit in barnet.
– I dag ställer välfärdsorganisationerna sina egna frågor, skolan stället skolfrågor till exempel. Med OmMej kan man se hela barnets perspektiv och aggregera resultaten till grupper av barn, säger Nicolina Fransson.
Företaget har i dag kunder bland svenska kommuner och privata välfärdsföretag. Appen har runt 500 användare och pengarna som kommer in vid nyemissionen ska användas till att utveckla OmMej tillsammans med kunder och användare.
– Verktyget är inte till för diagnosticering utan för att få med sig hela barnets perspektiv till samtalen. Dagens brister kostar oerhört mycket, både ekonomiskt och humanitärt. Därför är vi väldigt peppade på att tillsammans med användarna och offentliga verksamheter kunna ge fler barn möjligheten att använda oss, säger Nicolina Fransson.
OmMej har sju anställda och sitter på Minc i Malmö.
Niclas Lindstrand