Medie- och IT-startupen TimerKid i Köpenhamn är efter två år färdig med sin wifi-box, utvecklad i Danmark och tillverkad i Kina. Tillsammans med företagets app kan boxen styra barns obegränsade tillgång på spel och sociala medier, medan till exempel skolappar alltid är tillgängliga. Därmed säkras vad skärmen används till och när. Nu väntar en aggressiv expansion och kapitalanskaffning.
– Barns skärmtid har ökat under corona. Därför har behovet av TimerKid också ökat. Många har också under corona insett hur fantastisk naturen är för våra barn, men skärmen tar över. TimerKid gör det lätt att få tid och upplevelser tillsammans igen, säger TimerKids vd, medgrundare och medieutvecklare Bjarke Calvin.
Idén kom från medgrundaren och operative chefen Carl Christian Juel Nielsen. Sedan förra sommaren har han, Bjarkne Calvin och den tredje medgrundaren, psykologen Ulla Dyrløv som är expert på barns skärmanvändning, gjort färdigt produkten. Nu har också den tekniske chefen Mikkel Damsgaard kommit in i företaget. Laget har själva investerat en halv miljon danska kronor. Nu söker de patent och musikern René Dig, känd från 90-talsgruppen Aqua, har investerat.
2020 slutade dock med ett negativt resultat, men företaget har bara varit igång på heltid sedan nyår. Cirka 30 boxar har sålts.
– Det är vi faktiskt nöjda med. Vi ser ett stort intresse och har bevisat behovet. Nästa steg är att skala upp. Vårt mål är mellan 5.000 och 10.000 boxar under 2021, men vi förväntar oss inte svarta siffror på sista raden för 2021. Aggressiv tillväxt kostar pengar. Vi börjar i Danmark, men vill snabbt ut i Norden och Tyskland. Redan nu kan vi leverera till kunder i Sverige. Ett samarbete över Öresund är klart, säger Bjarke Calvin.
Bolaget ska också ta in knappt en miljon danska kronor till expansionen, och det fortsätter:
– Om 12 till 24 månader ska vi har en massiv kapitalrunda på ett tvåsiffrigt miljonbelopp. Vi har ett försprång, det ska utnyttjas till att snabbt komma ut internationella, säger Bjarke Calvin.
Keld Broksø