tisdag 29 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Parlametric expanderar i USA

|  
|  

Lundabaserade Parlametric, som analyserar medarbetares och kunders åsikter i realtid, satsar stort på den amerikanska marknaden. Bolaget har precis tagit in åtta miljoner kronor för att knyta till sig nya kunder i USA.

– Tillväxtmöjligheterna är enorma. I Sverige har vi kommit ganska långt med den här typen av analyser, här jobbar de flesta reklambyråer redan med olika analystjänster, medan marknadsförare i USA inte är lika datadrivna, säger Thomas Strandberg som tillträdde som vd för två år sedan.

Parlametric analyserar kommentarer i sociala medier, chattar, telefonsamtal och mejlväxling för att ge en fördjupad bild av kunders åsikter i realtid. Deras analysverktyg bygger på forskning inom kognitionsvetenskap, något Thomas Strandberg menar är unikt på marknaden.

– Vi vill få fram alla små detaljer och känslor som ligger och pyr, det kunderna diskuterar vid middagsborden eller planerar med sina vänner. Många företag har i dag inte möjlighet att använda sin kundtjänst till något annat än att släcka bränder och är väldigt dåliga generellt på att använda ny teknik och innovation för att samla in kundåsikter, säger Thomas Strandberg.

Parlametric bildades 2017, har i dag ett tiotal anställda i Lund och omkring hundra kunder i Sverige. Förra året öppnade bolaget ett kontor utanför New York för att nå den amerikanska marknaden.

– Vårt mål är att gasa på ännu mer. I Sverige är den största utmaningen att övertyga kunder om att testa oss i stället för de verktyg de redan använder, medan vi i USA står inför en pedagogisk utmaning i att förklara varför de ska använda datadriven åsiktsanalys, säger Thomas Strandberg.

Sara Nkwe Assarsson

Lundabaserade Parlametric, som analyserar medarbetares och kunders åsikter i realtid, satsar stort på den amerikanska marknaden. Bolaget har precis tagit […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Danskt vaccinbolag blir svensk-brittiskt

    Det svenska rikskapitalbolaget Nordic Capital och det brittiska Permira lägger ett bud på Bavarian Nordic. Affären värderar det danska bolaget till 28,5 miljarder kronor.

  • ”Ett förtroende att förvalta bostäder”

    För femton år sedan kallades Olof Andersson filantrop när han pratade hållbarhet med banken. Men Trianons vd och huvudägare står fast vid att hållbarhet är en god affär och han tror stenhårt på att hemstaden Malmö kommer att fortsätta växa.

  • Miljardbonusen som ingen vill ha

    Facebook-bolaget Meta påstås ha erbjudit upp till 100 miljoner dollar i bonus till Open AI-anställda som kan tänka sig att hoppa över till Zuckerberg. Ändå har inte en enda tackat ja. Jan Dahlqvist frågar sig varför.

  • Hänt i vecka 30

    Lite halvdana siffror apporterades från Oatly, Swedencare och Alfa Laval i förra veckan. Men två av tre ser det som mellankvartal och räknar med att det tar sig under resten av året.


  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.

  • Finch sätter sin AI i hårdträning

    Techprofilen Hannah Meiton och hennes Ampli Ventures investerade i början av året i Malmöbaserade AI-bolaget Finch. Nu kliver hon in i styrelsen för att sätta bolagets AI-modell i hårdträning.

  • Stjärnspäckad styrelse i Elva11

    Nyligen gjorde Additude-grundaren Jim Roslund comeback i IT-branschen med det nystartade konsultbolaget Elva11. Nu tar styrelsen form. Utöver ordförande tar andra tunga technamn och internationella profiler plats i styrelsen. Rapidus har namnen.

  • Rejält tillskott i kassan för el-sparare

    Lundabaserade Emulate Energy stänger sin Serie A-runda och får två nya internationella delägare. Så här stort blev tillskottet och så ska pengarna användas.