tisdag 3 juni 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Parlametric expanderar i USA

|  
|  

Lundabaserade Parlametric, som analyserar medarbetares och kunders åsikter i realtid, satsar stort på den amerikanska marknaden. Bolaget har precis tagit in åtta miljoner kronor för att knyta till sig nya kunder i USA.

– Tillväxtmöjligheterna är enorma. I Sverige har vi kommit ganska långt med den här typen av analyser, här jobbar de flesta reklambyråer redan med olika analystjänster, medan marknadsförare i USA inte är lika datadrivna, säger Thomas Strandberg som tillträdde som vd för två år sedan.

Parlametric analyserar kommentarer i sociala medier, chattar, telefonsamtal och mejlväxling för att ge en fördjupad bild av kunders åsikter i realtid. Deras analysverktyg bygger på forskning inom kognitionsvetenskap, något Thomas Strandberg menar är unikt på marknaden.

– Vi vill få fram alla små detaljer och känslor som ligger och pyr, det kunderna diskuterar vid middagsborden eller planerar med sina vänner. Många företag har i dag inte möjlighet att använda sin kundtjänst till något annat än att släcka bränder och är väldigt dåliga generellt på att använda ny teknik och innovation för att samla in kundåsikter, säger Thomas Strandberg.

Parlametric bildades 2017, har i dag ett tiotal anställda i Lund och omkring hundra kunder i Sverige. Förra året öppnade bolaget ett kontor utanför New York för att nå den amerikanska marknaden.

– Vårt mål är att gasa på ännu mer. I Sverige är den största utmaningen att övertyga kunder om att testa oss i stället för de verktyg de redan använder, medan vi i USA står inför en pedagogisk utmaning i att förklara varför de ska använda datadriven åsiktsanalys, säger Thomas Strandberg.

Sara Nkwe Assarsson

Lundabaserade Parlametric, som analyserar medarbetares och kunders åsikter i realtid, satsar stort på den amerikanska marknaden. Bolaget har precis tagit […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.

  • Finch sätter sin AI i hårdträning

    Techprofilen Hannah Meiton och hennes Ampli Ventures investerade i början av året i Malmöbaserade AI-bolaget Finch. Nu kliver hon in i styrelsen för att sätta bolagets AI-modell i hårdträning.

  • Stjärnspäckad styrelse i Elva11

    Nyligen gjorde Additude-grundaren Jim Roslund comeback i IT-branschen med det nystartade konsultbolaget Elva11. Nu tar styrelsen form. Utöver ordförande tar andra tunga technamn och internationella profiler plats i styrelsen. Rapidus har namnen.

  • Rejält tillskott i kassan för el-sparare

    Lundabaserade Emulate Energy stänger sin Serie A-runda och får två nya internationella delägare. Så här stort blev tillskottet och så ska pengarna användas.

  • Helsingborgsprofilens bolag stänger runda

    Helsingborgsbaserade Payzlip med Acke Salem i spetsen stänger en finansieringsrunda ledd av regionala näringslivsprofiler. Rundan blev dock mindre än ursprungligen tänkt. Så här länge räcker pengarna.

  • Advenica rustar för fortsatt lönsamhet

    Cybersäkerhetsbolaget Advenica har börjat året med att få in flertalet miljonorder. I en orolig omvärld ser vd Marie Bengtsson inget som talar emot att tillväxt- och lönsamhetsresan fortsätter.

  • Wallenberg går in i 34-bolag

    Ideonbaserade Nordic Forestry Automation, som Rapidus utsåg till 34:a år 2023, får in ett Wallenbergbolag som ny delägare. Det här ska den nya investeringen räcka till.

  • Additude-grundaren bygger nytt IT-bolag

    Additude-grundaren Jim Roslund är tillbaka i IT-branschen. Med en grupp tidigare Tretton37-medarbetare och deras uppdrag som grund drar han igång ett nytt IT-konsultbolag. Och gissa vad bolaget heter.