Lundabaserade Parlametric, som analyserar medarbetares och kunders åsikter i realtid, satsar stort på den amerikanska marknaden. Bolaget har precis tagit in åtta miljoner kronor för att knyta till sig nya kunder i USA.
– Tillväxtmöjligheterna är enorma. I Sverige har vi kommit ganska långt med den här typen av analyser, här jobbar de flesta reklambyråer redan med olika analystjänster, medan marknadsförare i USA inte är lika datadrivna, säger Thomas Strandberg som tillträdde som vd för två år sedan.
Parlametric analyserar kommentarer i sociala medier, chattar, telefonsamtal och mejlväxling för att ge en fördjupad bild av kunders åsikter i realtid. Deras analysverktyg bygger på forskning inom kognitionsvetenskap, något Thomas Strandberg menar är unikt på marknaden.
– Vi vill få fram alla små detaljer och känslor som ligger och pyr, det kunderna diskuterar vid middagsborden eller planerar med sina vänner. Många företag har i dag inte möjlighet att använda sin kundtjänst till något annat än att släcka bränder och är väldigt dåliga generellt på att använda ny teknik och innovation för att samla in kundåsikter, säger Thomas Strandberg.
Parlametric bildades 2017, har i dag ett tiotal anställda i Lund och omkring hundra kunder i Sverige. Förra året öppnade bolaget ett kontor utanför New York för att nå den amerikanska marknaden.
– Vårt mål är att gasa på ännu mer. I Sverige är den största utmaningen att övertyga kunder om att testa oss i stället för de verktyg de redan använder, medan vi i USA står inför en pedagogisk utmaning i att förklara varför de ska använda datadriven åsiktsanalys, säger Thomas Strandberg.
Sara Nkwe Assarsson