Suntribe i Lund, som utvecklar och säljer ekologiska mineralbaserade solkrämer, har fått internationell uppmärksamhet i medier som Cosmopolitan, Focus och Financial Times. Efter att pandemin dragit i bromsen ska bolaget nu utnyttja intresset för deras giftfria solskydd.
– Det är inte så många som vet om att kemiska solkrämer är den tredje vanligaste anledningen till infertilitet bland män efter alkohol och tobak. Jag lärde mig en massa om solkrämer när jag bodde i Australien då australiensarna tar det på väldigt stort allvar. När jag sedan var tillbaka i Europa märkte jag att det inte fanns en enda solkräm som passade till det jag hade lärt mig i Australien. Samtidigt hade EU avreglerat vad en ekologisk solkräm får innehålla. Så jag såg möjligheten, hittade två medgrundare och körde igång, säger Karl Roos (i mitten), en av grundarna till Suntribe.
Hans två medgrundare är Julia Beyer och Hampus Tarras-Wahlberg. Solkrämerna säljs främst på Amazon och via återförsäljare i Europa. Nu siktar bolaget in sig på apotek, bland annat svenska. 2018 omsatte de 1,2 miljoner kronor och året därpå 2,8 miljoner. Prognosen för 2020 var att nå 10 miljoner i omsättning, men det satte coronapandemin stopp för.
– Vi hade fått en hel del grymma deals med distributionspartners i Tyskland, Benelux och Frankrike. Så vi ökade takten och producerade för mer än vi någonsin gjort tidigare, men sedan gick allt åt helvete och alla ordrar ställdes in med hänvisning till force majeure. Vi kämpade dock på, satsade mer på mindre affärer och lyckades till sist uppnå 3,5 miljoner i omsättning, säger Karl Roos.
Suntribe är hittills självfinansierat, exklusive Almi, men grundartrion funderar nu på investeringar som skulle kunna accelerera lanseringarna i Europa. Fokus ligger emellertid på att hitta distributionspartners runt om i kontinenten.
– Målet är att så många som möjligt ska byta till oskadlig mineralbaserad solkräm och vår vision är att bli ett av de naturliga valen för solkräm. Vi är knappast ensamma om detta i Europa, det kommer jättemycket startups nu. Men vi är på god väg att etablera ett starkt varumärke som ses som synonymt med ekologiska värden. Det kommer att vara vitalt om de stora koncernerna börjar satsa på mineralbaserade solkrämer. Just nu är det dock knivigt för dem eftersom de tjänar en massa på att sälja kemiska solkrämer, säger Karl Roos.
Emiliano Strauss