Våren blev tuff för Malmöföretaget Eletive, som för så många andra. Nu har företaget dock fått sina första kunder i både Asien och USA inom sitt verktyg för moderna medarbetarundersökningar, som mäter såväl välmående som engagemang.
– Det var en del utmaningar i våras. Vi såg att kunderna tog höjd mot osäkerheten i samhället och undvek investeringar som inte var helt nödvändiga. Men i somras började affärerna komma tillbaka och marknaden återhämtade sig snabbt. Sedan dess har vi slagit rekord nästan varje månad, säger Eletives vd Marcus Wennmo till Rapidus.
Eletive har under året fått nya användare i Europa, USA, Kanada, Sydkorea, Japan och Kina. Dessutom har svenska kunder som SATS med runt 10.000 anställda tillkommit, liksom Studsvik, Polypeptide och Eltel med verksamhet utanför landets gränser. På sikt ingår det i strategin att öppna lokala kontor för försäljning och support runtom i världen, enligt Marcus Wennmo.
– Men huvudkontoret och de centrala funktionerna ska finnas i Malmö. Hur snabbt vi expanderar globalt beror helt på responsen från de olika marknaderna. Vi vill växa så mycket det går från Malmö och planerar att bli runt 35 personer under 2021 mot 15 i dag. Om en marknad känns extra stark, kräver rätt tidszon och rätt språk så öppnar vi där, säger han.
Under första kvartalet 2021 behöver Eletive också ta in mer kapital för att finansiera expansionen. Mellan 10 och 15 miljoner kronor behövs och Marcus Wennmo räknar med att samtidigt bredda ägandet något.
–Vi har redan fått mycket intresse, vi har ändå femdubblat den återkommande omsättningen till nästan sju miljoner kronor nu, säger han.
Niclas Lindstrand