torsdag 12 juni 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Sex exempel som Sverige kan lära av

Kort sagt: Medtech-företag med ett nytt fokus, nya digitala satsningar, omvänt tänkande i restaurangbranschen. Rapidus presenterar i dag sex exempel på förbisedda danska framgångar som Sverige och kanske hela världen kan lära av – eftersom Danmark har varit mer stängt än Sverige.  

Av Keld Broksø, Rapidus Köpenhamnsredaktör

En dansk kliché är att när motvinden blåser så sätter vissa upp vindskydd – andra bygger vindkraftverk. Danmark har haft en mycket kraftigare corona- och gränsstängning än Sverige. Det är extra uppförsbacke för danska företag. Därför finns det anledning att lära av danska företag och koncerner när de använder motvinden till sin fördel, eftersom det är osannolikt att pandemin slutar snart. Nyckelord är investeringar i infektionsfria material, kunskap om människors nya behov och framför allt strategisk e-handel och digitalisering. Här kommer sex exempel: 

Den framgångsrika Ambu-koncernen är noterad på Köpenhamnsbörsen. Corona hjälpte till att öka försäljningen av Ambus medicinska utrustning, särskilt engångsutrustning för sjukhus. Ambu såg att infektionsfri engångsutrustning skulle gå som smör i solen. Under räkenskapsåret som slutade i september uppgick försäljningen till 3,6 miljarder danska kronor – över 25 procent mer än året innan. Försäljningen av bronkoskop (lungkikare) och utrustning för konstgjord andning har ökat. Virusutbrottet visade problem med kontaminering under undersökningar som inte utnyttjade engångsprodukter. Ambu förutspår nu att intäkterna kommer att växa med 17-20 procent. 

Det globala varumärket Lego säljer klossar i 140 länder och har varit framgångsrikt under pandemin. Under första halvåret ökade Legos intäkter med sju procent och rörelseresultatet med elva procent till 3,9 miljarder danska kronor. Enligt Niels B. Christiansen, Legos vd, har företaget gynnats av investeringar i strategiområden som e-handel under coronapandemin, som i perioder stängde många fysiska butiker i världen. Ett nära samarbete med detaljhandeln säkerställde att Lego kunde fortsätta leverera till kunder online. 

Växtkoncernen Plantorama, med elva stora butiker i Danmark, reagerade i mars vid de första nedstängningarna och prioriterade e-handeln så att kunderna kunde beställa digitalt. Enligt vd Peter Vang Christensen innebar detta att förlusten i mars kompenserades redan i april. Omsättningen i Plantorama är en halv miljard danska kronor per år.

Digital bostadsjakt har hos fastighetskoncernen Danbolig nått nya framgångar via ny teknik som virtual reality och livestreaming från visningar. En visning fick över 6.000 visningar på Facebook – mycket mer än vanliga visningar. Corona har fått danskarna att ta digitala bostadsvisningar på allvar.

Många restauranger har gjort tillfälliga neddragningar på framgångsrika projekt – helt enkelt genom att titta på människors behov när de är hemma mer. Den världsberömda Michelin-restaurangen Noma började sälja gourmetburgare även för take-away. Ett annat exempel är Diagonalkroen som framgångsrikt sålde två ton tartelettfyllning bara under den första veckan, vilket motsvarar 16.000-17.000 tartellets på en vecka. Enligt ett Facebook-inlägg hade 300 kilo sålts under den första timmen. Alla danskar (och några svenskar) älskar tårtor, men fyllningen tar lite tid att göra. Nu såldes den i trekilosskopor.

Rapidus är inte ensamt om att lyfta fram de som ser en väg ut ur krisen. Spar Nord och revisionsbolaget BDO har grundat ”Success Company 2020” för att hedra danska företag som mitt under corona fortsätter att jobba hårt. Priserna delas ut på grundval av cirka 35.000 små och medelstora företags räkenskaper. Men krisen kräver inte bara uthållighet utan också nya innovationer och idéer. De finns lyckligtvis i näringslivet. 

Kort sagt: Medtech-företag med ett nytt fokus, nya digitala satsningar, omvänt tänkande i restaurangbranschen. Rapidus presenterar i dag sex exempel […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Broloppet drar in miljoner till idrotten

    ,
    På söndag går startskottet till Broloppet. Startplatserna är slutsålda och det innebär miljoner till föreningsidrotten på båda sidor sundet. Rapidus har tagit reda på Broloppets ekonomi.

  • Nordamps på väg mot marknaden

    Halvledarföretaget Nordamps i Lund tar ett steg närmare marknaden med en nyemission där befintliga ägare står för pengarna. Men till hösten behövs en större summa för att komma hela vägen. – Nu ska vi rikta oss till kapitalmarknaden, säger vd Jan Andersson.

  • Malmöandan firas med kvartersfest

    Imorgon är det dags för Summer Block Party på det gamla Kockumsområdet. Flera företag och organisationer, som Wihlborgs, Duni Group och Oatly, deltar och tanken är att visa upp Malmö som kunskapsstad.

  • Xenergic når ”stor milstolpe”

    Lundabolaget Xenergics energisnåla minneskretsar finns nu för första gången i massproduktion hos kund. Enligt vd Anders Berglund är det en stor milstolpe som inte bara ger intäkter utan också nya kunder och investerare.


  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Ledningen lämnar Prostalund

    I förra veckan meddelade Prostalund att en planerad avyttring inte blev av, och därmed var likviditetskrisen ett faktum. På måndagen kom beskedet att både vd och ordförande lämnar med omedelbar verkan.

  • Ny kris i Prostalund

    Snart två år efter en uppslitande maktkamp om Prostalund talar nu bolaget om att det kan bli tal om konkurs. Aktien störtdyker efter ett pressmeddelande på måndagkvällen. Detta har hänt.

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.

  • ANNONS Innehåll från EKN

    Svenska väskorna rymmer ett helt reningsverk

    Ett nyutvecklat, svenskt vattenreningssystem som ryms i två väskor kan rena upp till 20 000 liter kontaminerat vatten per dag – och drar inte mer energi än en hårtork. Perfekt vid kriser. Under 2025 planerar skånska Hydro Vessel att bli dubbelt så många.

  • Bonesupport tyngs av stark krona

    Bonesupport rivstartar 2025 med en rejäl tillväxt i framför allt USA. Men negativa valutaeffekter och ökade kostnader håller nere resultatet i det hyllade bencementbolaget från Lund.

  • Finch sätter sin AI i hårdträning

    Techprofilen Hannah Meiton och hennes Ampli Ventures investerade i början av året i Malmöbaserade AI-bolaget Finch. Nu kliver hon in i styrelsen för att sätta bolagets AI-modell i hårdträning.