Kort sagt: Medtech-företag med ett nytt fokus, nya digitala satsningar, omvänt tänkande i restaurangbranschen. Rapidus presenterar i dag sex exempel på förbisedda danska framgångar som Sverige och kanske hela världen kan lära av – eftersom Danmark har varit mer stängt än Sverige.
Av Keld Broksø, Rapidus Köpenhamnsredaktör
En dansk kliché är att när motvinden blåser så sätter vissa upp vindskydd – andra bygger vindkraftverk. Danmark har haft en mycket kraftigare corona- och gränsstängning än Sverige. Det är extra uppförsbacke för danska företag. Därför finns det anledning att lära av danska företag och koncerner när de använder motvinden till sin fördel, eftersom det är osannolikt att pandemin slutar snart. Nyckelord är investeringar i infektionsfria material, kunskap om människors nya behov och framför allt strategisk e-handel och digitalisering. Här kommer sex exempel:
Den framgångsrika Ambu-koncernen är noterad på Köpenhamnsbörsen. Corona hjälpte till att öka försäljningen av Ambus medicinska utrustning, särskilt engångsutrustning för sjukhus. Ambu såg att infektionsfri engångsutrustning skulle gå som smör i solen. Under räkenskapsåret som slutade i september uppgick försäljningen till 3,6 miljarder danska kronor – över 25 procent mer än året innan. Försäljningen av bronkoskop (lungkikare) och utrustning för konstgjord andning har ökat. Virusutbrottet visade problem med kontaminering under undersökningar som inte utnyttjade engångsprodukter. Ambu förutspår nu att intäkterna kommer att växa med 17-20 procent.
Det globala varumärket Lego säljer klossar i 140 länder och har varit framgångsrikt under pandemin. Under första halvåret ökade Legos intäkter med sju procent och rörelseresultatet med elva procent till 3,9 miljarder danska kronor. Enligt Niels B. Christiansen, Legos vd, har företaget gynnats av investeringar i strategiområden som e-handel under coronapandemin, som i perioder stängde många fysiska butiker i världen. Ett nära samarbete med detaljhandeln säkerställde att Lego kunde fortsätta leverera till kunder online.
Växtkoncernen Plantorama, med elva stora butiker i Danmark, reagerade i mars vid de första nedstängningarna och prioriterade e-handeln så att kunderna kunde beställa digitalt. Enligt vd Peter Vang Christensen innebar detta att förlusten i mars kompenserades redan i april. Omsättningen i Plantorama är en halv miljard danska kronor per år.
Digital bostadsjakt har hos fastighetskoncernen Danbolig nått nya framgångar via ny teknik som virtual reality och livestreaming från visningar. En visning fick över 6.000 visningar på Facebook – mycket mer än vanliga visningar. Corona har fått danskarna att ta digitala bostadsvisningar på allvar.
Många restauranger har gjort tillfälliga neddragningar på framgångsrika projekt – helt enkelt genom att titta på människors behov när de är hemma mer. Den världsberömda Michelin-restaurangen Noma började sälja gourmetburgare även för take-away. Ett annat exempel är Diagonalkroen som framgångsrikt sålde två ton tartelettfyllning bara under den första veckan, vilket motsvarar 16.000-17.000 tartellets på en vecka. Enligt ett Facebook-inlägg hade 300 kilo sålts under den första timmen. Alla danskar (och några svenskar) älskar tårtor, men fyllningen tar lite tid att göra. Nu såldes den i trekilosskopor.
Rapidus är inte ensamt om att lyfta fram de som ser en väg ut ur krisen. Spar Nord och revisionsbolaget BDO har grundat ”Success Company 2020” för att hedra danska företag som mitt under corona fortsätter att jobba hårt. Priserna delas ut på grundval av cirka 35.000 små och medelstora företags räkenskaper. Men krisen kräver inte bara uthållighet utan också nya innovationer och idéer. De finns lyckligtvis i näringslivet.