Malmö tourism accelerator (MTA) är ett nystartat projekt inom Mincs verksamhet, på initiativ från Malmö stad och näringslivskontoret. Målet är enkelt; att skapa innovation inom besöksnäringen genom att erbjuda ett program med bland annat workshops och coachning.
Eftersom omsättningen i branschen sjunkit med 40 procent – och i och med att en andra våg av corona nu sveper över landet –ser man ett behov av att sparka igång och effektivisera en redan hårt drabbad bransch. MTA sammankopplar Malmös näringsliv inom besöksnäring, turism och event med Malmös startup-scen för att samverka och tillsammans lösa några av branschens digitala behov i bakvattnet av covid-19.
– Entreprenörerna inom besöksnäringen är våra hjältar, det är dem som formar vår stad. Vi på Minc tror på samverkan och att vi tillsammans skapar vår stad. Så när vi fick frågan av Micael Nord så började vi direkt jobba fram ett koncept baserat på vår kärnverksamhet som kommer att ge mest värde för besöksnäringen i Malmö, säger Per Ögren, affärsutvecklare på Minc.
Programmet kommer att inkludera sex bolag under två månader och innehålla åtta olika fokusveckor som skräddarsys för entreprenörerna.
– Mincs metoder kring produktutveckling och att bygga platta agila organisationer passar perfekt in i den tid som vi nu står inför. Det ligger helt enkelt i vårt DNA.
Per Ögren säger att 100.000 människor inom besöksnäringen håller på att tappa jobben och Malmö med sin unga befolkning drabbas extra hårt.
– Vi måste bygga hållbart och på långsikt med målet att vår stad ska vara en levande plats för oss Malmöbor och turisterna som besöker vår underbara stad under och efter Coronan, säger han.
Julia Eriksson